Noul acord între Parchetul federal și Roland Jost, a doua companie de transport din Belgia, a fost aprobat, relatează marți L'Echo. Acest lucru marchează sfârșitul unui caz persistent de dumping social. Din 2017, compania Jost și patronul acesteia, Roland Jost, se află în centrul unui caz de evaziune.
În urma unui acord cu procurorul, Roland Jost va fi condamnat la trei ani de închisoare cu suspendare, însă acest acord fusese respins de un prim judecător, deoarece nu prevedea o amendă. De data aceasta, luni,16 ianuarie 2023, un al doilea acord cu Parchetul General a fost aprobat de judecătorul Tribunalului corecțional din Liege (Valonia).
În 2017, în urma unui val de inspecții în sectorul transporturilor, s-a descoperit că Jost a recrutat 1.000 de lucrători din țările din Europa de Est prin intermediul unei companii românești, în detrimentul ONSS și al normelor sociale. La începutul anului 2022, Jost Group, compania lui Roland Jost, a ajuns la un acord cu procuratura pentru a plăti 30 de milioane de euro, dar acesta a fost respins de un prim judecător pentru că nu includea o amendă.
Luni, tribunalul de primă instanță din Liege a aprobat un al doilea acord. Ca urmare a acestei aprobări, Roland Jost va fi condamnat la 18 luni de închisoare cu suspendare și la o amendă de 4,8 milioane de euro, din care 200.000 de euro reprezintă suma efectivă. Dacă Jost ar recidiva în termen de trei ani, ar trebui să plătească 4,6 milioane de euro.
Sute de șoferi români de camion au fost duși, la fiecare două săptămâni, cu avionul din București în Maastricht, și plătiți cu salariu de 550 - 600 de euro brut pe lună.
Firma care face aceste transporturi și angajează camionagii e cercetată pentru dumping, iar CSC a decis să aducă cazul în fața justiției. Potrivit sindicatului, care a investigat cazul, transportatorul plătește la fiecare două săptămâni, duminică dimineață, un avion între București și Maastricht.
„Acest avion transportă aproximativ 160 până la 180 de șoferi români. Când ajung la Maastricht, sunt duși cu autocarul la garajele de la Herstal, lângă Liege. Îi găsim apoi la volanul camioanelor grupului pe șoselele belgiene, dar și internaționale”, susținea Roberto Parillo, directorul general al CSC Transcom, potrivit rtc.be.
„Șoferii sunt plătiți între 550 și 600 de euro brut pe lună, plus 50 până la 55 de euro pe zi lucrătoare, dar acest surplus se plătește la negru! În Belgia, un șofer belgian costă angajatorul între 4.500 și 5.000 euro pe lună. Conform bilanțului depus de angajatorul acestor români, compania Skiptrans cu sediul în Cluj, un șofer cu normă întreagă costă în jur de 9.000 de dolari pe an, în timp ce în Belgia costul este de 45.000 de dolari. Succesul este de așa natură încât compania Skiptrans, care era în stare proastă acum zece ani, se descurcă foarte bine astăzi. De asemenea, a trecut de la 20 de lucrători în 2007 la 845 în 2019”, a adăugat sindicalistul la momentul respectiv.
Citește mai multe detalii AICI.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News