Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Spania și Italia "activează" un gazoduct mediteranean pentru aprovizionarea Europei
WhatsApp
Spania este pregătită să furnizeze gaze altor țări europene printr-un gazoduct mediteranean care ar face legătura cu Italia. Asta în timp ce președintele Franței, Emmanuel Macron, încă „se gândește“ dacă va debloca finalizarea gazoductului Midcat.

Prețul gazului în Spania, în cadrul Mibgas (n.r. operatorul pieței iberice de gaze), continuă să scadă și se situează deja la 33 de euro/MWh, cel mai mic nivel din Europa. Aceste prețuri nu au mai fost văzute din august 2021. Enagás caută să vândă active în afara UE pentru a finanța gazoducte către Franța sau Italia, din cauza capacității excedentare din Spania.

La acest lucru contribuie în mare măsură importurile de GNL (gaz natural lichefiat) care ajung pe coastele iberice cu ajutorul tancurilor GNL, dar și capacitatea de regazeificare a țării, temperaturile anormal de ridicate și instalațiile de stocare a gazelor la peste 90% din capacitate.

Spania și Italia "activează" un gazoduct mediteranean pentru aprovizionarea Europei

 

Spania este pregătită să furnizeze gaze altor țări europene care nu beneficiază de un cadru atât de avantajos, dar lipsa interconexiunilor de gaze o împiedică să facă acest lucru. De aceea, premierul spaniol, Pedro Sánchez, se va întâlni astăzi cu președintele francez, Emmanuel Macron, pentru a face presiuni și a debloca finalizarea Midcat. Între timp, opțiunea construirii unui gazoduct care să lege Spania de Italia capătă amploare, potrivit El Espanol.

De fapt, potrivit Reuters, există peste 35 de transportoare de GNL care plutesc în largul Spaniei și în jurul Mediteranei, cel puțin opt nave fiind ancorate numai în Golful Cadiz. Zeci de nave care transportă gaze naturale lichefiate (GNL) se învârt în jurul coastelor Spaniei, nereușind să obțină spații pentru a descărca. Enagás, operatorul de rețea, a avertizat că ar putea fi nevoit să suspende încărcarea pentru a face față acestei "situații excepționale". În cazul în care întârzierile nu vor fi rezolvate în curând, aceste nave ar putea începe să caute porturi alternative în afara Europei pentru a-și descărca marfa.

În declarația emisă luni, Enagás a avertizat că ar putea fi nevoită să respingă descărcările de GNL din cauza supracapacității de la terminalele sale. Nivelul ridicat de ocupare a instalațiilor de regazeificare din Spania ar urma să continue cel puțin până în prima săptămână din noiembrie. "Această situație nu este un eveniment izolat în sistemul spaniol de gaze, ci se întâmplă și în alte țări din jurul nostru", a afirmat Enagás, fără a face alte precizări.

Stimularea coridorului mediteranean

 

Într-un scenariu de posibilă viitoare penurie de gaz, odată cu sosirea iernii, trebuie găsită o soluție pentru a împiedica navele-cisternă de gaz metan să caute alte locuri pentru a-și descărca încărcătura. 

Din acest motiv, potrivit Bloomberg, directorul general al Enagás, Gonzalo Arturo Aizpiri, a declarat că ia în considerare vânzarea de active pentru a finanța noua infrastructură europeană necesară în contextul în care regiunea încearcă să reducă dependența de gazul rusesc.

Enagás și-ar putea vinde participația de 30% pe care o deține la Tallgrass Energy, cu sediul în SUA. Este o propunere care a fost deja avansată în cadrul prezentării Planului strategic 2022-2030 al companiei. Acest plan de investiții s-a axat pe Spania și Europa pentru a garanta securitatea aprovizionării cu trei proiecte posibile: gazoductul subacvatic dintre Spania și Italia, a treia conexiune cu Franța prin Pirinei (Midcat) și o a treia conexiune cu Portugalia.

Prin urmare, compania spaniolă este pregătită să contribuie la finanțarea oportunităților de creștere ale Tallgrass, deoarece Statele Unite au devenit un furnizor crucial de gaz natural lichefiat (GNL) pentru Europa.

Opțiunea de a construi un gazoduct care să lege Spania de Italia capătă tot mai mult avânt, deși, inițial, ar fi vorba de un coridor mediteranean pentru a transporta gazul natural lichefiat cu vaporul de la o instalație de regazificare din Barcelona la o alta din Livorno, un oraș italian aflat la aproximativ 800 de kilometri în linie dreaptă pe mare.

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News

WhatsApp
Top cele mai citite știri
Crossuri parteneri
Internațional Vezi toate articolele
pixel