Un bun studiu al pieței și un bun plan de afaceri, bazat pe trendurile actuale, pot garanta succesul unei afaceri cu produse agricole.
Oportunitățile pentru cei care au deja case și terenuri în mediul rural sunt multiple, mai ales acum, când piața produselor agricole se reconfigurează. Din ce în ce mai mulți români preferă să cumpere coșuri de produse naturale, ecologice și proaspete, de la producători din vecinătate, în locul celor din marile magazine. Un alt element cheie, din rețeta succesului, este asocierea cu alți mici producători, astfel, încât să fie create pachete de oferte cât mai complexe, vândute sub un brand comun. Nu trebuie uitată componenta de promovare, pentru care o mică asociație de producători ar trebui să aibă grijă să aloce resurse financiare, astfel încât ofertele fermierilor să ajungă la publicul țintă.
Fermierii mici și mijlocii au avut succes, în ultimii ani, dacă s-au orientat în funcție de anumite concepte de nișă. Cele mai noi idei de afaceri, care îi ajută în special pe micii producători, care fac agricultură tradițională, în propria lor gospodărie, sunt concepte create pentru consumatorul de alimente naturale, ecologice, proaspete. Pe acest trend au mizat micile întreprinderi agricole din Transilvania, construite cu ajutorul finanțărilor nerambursabile și „branduite” pe modelul de succes al noii nișe de piață: „Bucate din vecinătate” și „Bucate din proximitate”.
Sunt mici branduri care s-au dezvoltat în cadrul unor GAL-uri și lucrează cu producători din zone restrânse, pentru a face coșuri de produse pe care le livrează către clienții care vor să cumpere alimente proaspete. „Am început ca proiect pe fonduri europene, depus la GAL, și ne străduim să menținem și să promovăm consumul de produse locale și producătorii locali. Suntem în parteneriat cu mai mulți producători din zona Târnava Mare, dar suntem în continuare deschiși către noi parteneriate”, explică Anca Dalmasso, coordonator proiect „Bucate din Vecinătate”.
Producătorii trebuie să respecte reguli ale DSV și anumite standarde de calitate. Micii crescători de animale și cultivatori își pot vinde produsele către un grup țintă mai puțin numeros, dar suficient pentru o producție care nu va fi niciodată comparabilă cu cea a marilor ferme. În urma unor studii de piață, specialiștii din ONG-urile care implementează aceste proiecte au arătat că importurile, exporturile și marile magazine nu vor suferi nicio modificare în cifrele de vânzări, dacă aceste afaceri locale se vor înmulți, pentru că nu au același tip de clienți.
Cu astfel de mici afaceri de nișă, făcute pe bază de asociere, se pot dezvolta micii producători, dacă își calculează bine șansele de reușită, de la început. Una dintre nișele de succes ale acestui segment este cea a produselor lactate care nu se pot găsi în piețe sau în marile magazine. Noua modă a coșurilor de produse proaspete, livrate de la producători, deja a luat amploare, în ultimul an, după deschiderea mai multor afaceri de acest tip, iar cererea pe piață este mai mare decât oferta, astfel încât acest tip de business poate fi o oportunitate pentru cei care vor să se întoarcă acasă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News