Indiferent ce se va întâmpla cu salariile, în România, anul viitor, în contextul crizei economice, acestea nu vor putea să scadă în domeniul construcțiilor, pentru că altfel nu se vor putea face toate proiectele majore deja contractate sau care urmează a fi scoase la licitație. O criză puterniccă a forței de muncă în domeniul construcțiilor a fost declanșată iemdiat după precedenta criză economică, atunci când statul nu a mai finanțat marile lucrări de infrastructură.
Reprezentanții firmelor de construcții din România spuneau, până la nivelul anilor 2015-2016, că România a rămas fără forță de muncă și companiile vor fi obligate să aducă specialiști din străinătate, pentru că nu s-au făcut lucrări. Ceea ce s-a și întâmplat, în următorii ani, iar muncitorii și specialiștii din alte țări lucrează și pe salarii mult mai mari. Acesta a fost începutul unei schimbări de optică, dar și de legislație, astfel încât salariile au fost crescute semnificativ, în acest sector de activitate.
În perioada actuală, dar și în viitorul apropiat, forța de muncă din străinătate va fi și mai greu de adus, nu doar din cauza nivelului de salarizare mai mare, ci și din cauza restricțiilor pentru stoparea răspâdirii virusului SARS-COV2 se vor menține, în cazul persoanelor care vor circula între țări. În aceste condiții, va fi mult mai ieftină executarea lucrărilor de construcții cu muncitori și specialiști români, iar cei care vor dori să se întoarcă în România vor putea avea venituri aproape la fel de mari ca în alte țări în care lucrează acum.
În plus, mai multe lucrări de infrastructură mare înseamnă mai multă nevoie de forță de muncă și pentru construcțiile civile. „Una dintre problemele noastre, în această piață, este lipsa controlului asupra lucrărilor mici, unde se lucrează la negru, în multe cazuri, iar ceea ce oferă firmele mici pentru aceste lucrări se ridică multe peste nivelul de salarizare pe care îl putem oferi în baza unui contract de infrastructură mare, de exemplu. Taxele și impozitele pe care le plătim, dar și nivelul de salarizare la care se poate contracta un astfel de proiect, nu pot fi, chiar și după toate majorările salariale, la același nivel. Iar oamenii preferă să muncească mai puțin pentru bani mai mulți, chiar și fără contract, deci fără să acumuleze vechime în muncă și fără asigurări”, explică patronul unei firme de construcții.
Cu toate acestea, forța de muncă se poate împărți între firme, iar mai mult personal în țară poate garanta mai multe lucrări efectuate și menținerea unui nivel ridicat de salarizare. „Eu aș accepta un loc de muncă plătit cu mai puțini bani, la construcția unei autostrăzi, dar pe o perioadă lungă de timp. Noi depindem de lucrări, iar atunci când nu mai avem, trec și câteva luni fără niciun câștig. Un contract pe un an sau chiar mai mult, la un salariu bun și cu toate asigurările, îmi aduce stabilitate”, spune Mircea, un muncitor în construcții, de la Constanța.
La fel ca el gândesc mulți români, mai ales după ce au avut deja probleme cu pierderea locurilor de muncă, în țările unde au muncit până la declanșarea pandemiei. Toți cei care rămân fără job în străinătate, acolo unde se intră din nou în „lockdown”, ar putea să reevalueze oportunitățile pe care le au în România, dacă vor să lucreze în construcții – fie civile, fie de infrastructură.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News