Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Plafonarea polițelor RCA ar putea fi prelungită. Tarifele ar putea fi înghețate până în 2025
WhatsApp
Tarifele polițelor RCA ar putea fi înghețate din nou până la finalul anului, în ciuda creșterilor recente.

Tarifele pentru asigurările auto obligatorii (RCA) ar putea fi din nou înghețate până la sfârșitul anului 2024, după ce plafonarea actuală expiră la finalul lunii septembrie. Specialiștii din domeniu atrag atenția că, deși tarifele au fost plafonate la nivelul celor din februarie 2023, prețurile au continuat să crească semnificativ.

Brokerul de asigurări Viorel Vasile a explicat că există o înțelegere greșită în privința plafonării prețurilor, menționând că „în ultimul an și jumătate de plafonare, prețurile au crescut în medie cu 30-40%. Asiguratorul a avut tot timpul o marjă de ajustare și, eliminând discounturile, s-a ajuns la aceste majorări.”

Tinerii, cei mai afectați de creșterea tarifelor

Tinerii șoferi, în special cei cu vârsta sub 30 de ani, sunt cei care resimt cel mai mult scumpirea polițelor RCA. În București, aceștia plătesc peste 3.000 de lei pe an pentru o asigurare, iar în alte județe, tarifele depășesc 2.000 de lei pentru mașinile cu motoare mai mici. Pentru vehiculele cu motoare mai puternice, costurile sunt și mai mari. 

Un șofer a declarat că „aparent există o plafonare, numai că e o plafonare la nivel maximal, nu la un nivel decent, acceptabil.”

Tarifele RCA diferă în funcție de mai mulți factori, inclusiv istoricul de accidente al șoferului și localitatea de reședință. De exemplu, șoferii care au provocat accidente plătesc prime mai mari, iar cei din orașele mari, precum Bucureștiul, sunt și ei afectați de tarife ridicate. „Mi-am vândut mașina care era socotită de lux, doar că avea motorul mare. Am luat altă mașină cu motor mic, dar plătesc acum o asigurare tot mare,” a spus un alt șofer nemulțumit de prețurile actuale, potrivit Știrile Pro TV.

Un tânăr de 24 de ani a relatat că plătește 1.700 de lei pe an pentru asigurarea auto: „Mi se pare foarte mult.”

Piața RCA, în schimbare după falimentul marilor jucători


După ce două mari companii de asigurări au dat faliment, piața RCA din România a cunoscut modificări majore. Acest lucru a dus la o distribuire mai echilibrată a numărului de polițe între companiile rămase. Totodată, în România au intrat și două noi companii din Franța și Cipru, care vând tot mai multe polițe RCA, în baza pașaportului european. Aceste firme dețin deja peste 16% din totalul polițelor RCA valabile în țara noastră.

„Este bine de știut că, în baza pașaportului european, orice jucător care are licență în Europa poate opera și în România, dar trebuie să respecte legislația locală”, au explicat reprezentanții din industrie. Cele două companii și-au deschis sucursale în România, iar legea prevede că o asigurare poate fi cumpărată de la o firmă cu pașaport european chiar și fără ca aceasta să aibă un sediu fizic în țară, atâta timp cât există constatatori în fiecare județ.

Cu toate acestea, nu toate service-urile auto acceptă să repare mașini asigurate de companii care nu le inspiră încredere. Dan Barbu, președintele Patronatului Operatorilor de Service Auto, a declarat: „Ca orice profesionist, ne putem alege clienții. Noi nu reparăm mașini pentru societățile de asigurări, ci pentru clienți. Dacă clientul ne garantează plata și stabilim termenii de plată, atunci lucrurile sunt în regulă.”

3 milioane de mașini sunt neasigurate

 

În prezent, în România există aproximativ 3 milioane de autovehicule care circulă fără asigurare RCA obligatorie, o problemă majoră pentru siguranța rutieră și pentru protecția șoferilor implicați în accidente.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News

WhatsApp
Top cele mai citite știri
Crossuri parteneri
Economie Vezi toate articolele
pixel