Ieri, în supermarketuri, unii au găsit laptele la aproximativ 1,50 euro pe litru. În acest ritm, riscul, mai real ca niciodată, este ca la sfârșitul anului să zboare la 3 euro, un nivel record, niciodată atins în trecut.
Semnalul de alarmă a fost tras de producători, care subliniază că laptele proaspăt și pasteurizat de calitate superioară a atins deja pragul de 2 euro și este și mai scump în magazinele locale care nu sunt conectate la marile lanțuri de distribuție.
Perspectiva este aceea a unei creșteri generale, a unuia dintre cele mai răspândite și mai populare produse, laptele, ceea ce implică, evident, întregul lanț: de la brânzeturi, la derivate și până la cappuccino-ul de la bar. Prin urmare, articolele afectează cheltuielile zilnice ale aproape fiecărei gospodării.
Trebuie spus că Istat calculase deja o creștere anuală a prețurilor la brânzeturi și produse lactate de +14,8% în octombrie. Apoi, la jumătatea lunii noiembrie, Unioncamere a anticipat creșterile așteptate: în rândul brânzeturilor proaspete, +19,8% pentru mozzarella din lapte de vacă, +21,2% pentru stracchino; în rândul brânzeturilor moi, +16,3% pentru Gorgonzola, +17,4% pentru Provolone.
Date aproape optimiste, pentru că de la Cremona - unde este în curs de desfășurare Târgul Internațional de Zootehnie - vin previziuni și mai sumbre: până la sfârșitul anului, prețul unui litru la grajd va ajunge la 60-70 de cenți (cu 45% mai mult în șase luni, + 63% în doi ani), care va trece prin toate etapele de prelucrare, transformare și distribuție înainte de a ajunge în mâinile consumatorului la 3 euro.
"Situația din sectorul produselor lactate", potrivit Confagricoltura, "trece printr-o fază foarte volatilă. Ne confruntăm cu o conjunctură internațională cu foarte puține precedente: laptele este în criză, iar prețul său continuă să crească. Costurile de producție au crescut foarte mult, iar crescătorii reacționează încercând să limiteze costurile, de exemplu prin reducerea furajelor cumpărate și eliminarea vacilor mai puțin productive și a celor aflate la sfârșitul carierei. Efectul este o disponibilitate redusă a laptelui de vacă, care suferă o creștere constantă a prețurilor", spune el.
Prețurile în creștere ale produselor lactate descurajează consumul cantitativ: potrivit Confagricoltura, brânzeturile și produsele lactate vor scădea cu 3% în primele nouă luni ale anului 2022. Prețurile ridicate apasă pe coșul de cumpărături al tuturor, dar costurile de producție la origine sunt, de asemenea, nesustenabile pentru crescătorii și industriile de prelucrare.
Războiul din Ucraina, criza energetică și seceta îndelungată, care a dus la scăderea producției de furaje pentru animale, au perturbat piața. Prețurile produselor pentru hrana animalelor au atins niveluri foarte ridicate: porumbul costă cu 130 de euro mai mult pe tonă (de la 250 de euro la 370); făina de soia cu 30% mai mult decât în urmă cu un an; fânul cu 60% mai mult.
'China', spune Alberto Dall'Asta, director al Italatte, o companie a gigantului Lactalis, 'știa despre războiul din Ucraina cu șase luni înainte de a începe și a pus deoparte stocuri mari. Acest lucru a dezechilibrat piața; apoi a avut loc furtuna perfectă".
La fel de grele sunt și creșterile costurilor energiei electrice și ale gazului (esențiale, în special, pentru sterilizarea laptelui) și ale materialelor necesare pentru ambalare, care au crescut. Un risc real în prezent este scăderea calității produselor în încercarea de a menține prețurile la un nivel scăzut.
Antonio Auricchio, vicepreședinte al Assolatte, confirmă: "Primesc telefoane de la colegi care îmi spun: "Atenție, cu aceste prețuri ale materiilor prime fie închidem compania, fie facem produse de calitate inferioară. A merge pe acest din urmă drum este o greșeală gravă. Nu coborâm niciodată de la nivelul nostru de calitate, care este ridicat și care ne permite să exportăm produse excelente. Concurența ne-ar ucide".
Prin urmare, producătorii și consumatorii (onești) se află în aceeași barcă precară. "Astăzi", spune Massimiliano Giansanti, președintele Confagricoltura, "trebuie să îi facem pe consumatori să înțeleagă ce înseamnă creșterea animalelor și, în contextul unei lumi care își schimbă modul de alimentație, trebuie să înțelegem ce model agricol trebuie să implementăm", conform Il Messaggero.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News