Acesta cel mai bun ritm de creştere din ultimul deceniu, venind după un an 2020 în care accesul la servicii medicale a fost unul dificil, cu multe spitale închise pentru alte afecţiuni care nu erau legate de COVID-19, scrie ZF.
La nivel de consum însă, piaţa a evoluat cu un ritm mai scăzut, de doar 5% în plus la numărul de cutii care au ajuns la pacienţii români. Astfel, anul trecut, volumul medicamentelor eliberate a fost de 658 de milioane de cutii, mai arată studiul Pharma & Hospital Report, realizat de Cegedim. Compania menţionează că aceste date estimează ieşirile de produse din farmacii către pacienţi, calculul fiind efectuat în preţuri de achiziţie în farmacie.
Cele mai cumpărate medicamente în 2021 au fost cele pentru sistemul digestiv, a peste 152 milioane de medicamente care au ajuns la pacienţi fiind din acest segment. La o diferenţă mică s-au aflat medicamentele pentru bolile cardiovasculare, cu 148 mil. de cutii vândute în anul trecut. De altfel, principala cauză a deceselor în România este reprezentată de bolile de inimă.
În ceea ce priveşte modul prin care au ajuns medicamentele la pacienţi, majoritatea, adică peste 96%, au fost prin retail, prin intermediul farmaciilor. Restul de aproape 4% au fost medicamente administrate în spital.
În valoare, 5,5 miliarde de lei au reprezentat doar segmentul de medicamente fără reţetă, în creştere cu 19% faţă de anul anterior. ZF a scris despre apetitul românilor pentru medicamentele eliberate fără prescripţie medicală, care a crescut în ultimii ani, odată cu o atenţie mai mare pentru alimentaţie şi stilul de viaţă. Medicamentele care se dau cu prescripţie au generat vânzări de 11,4 miliarde de lei, iar segmentul de spital a avut 3,1 mld. lei din totalul vânzărilor din anul trecut. Medicamentele din spital au avut de altfel cel mai mare ritm de creştere, de aproape 30% faţă de 2020, însă este o evoluţie artificială, în condiţiile în care în 2020 accesul la spitale a fost limitat.
Aproape două luni, pacienţilor care nu aveau o urgenţă medicală li s-a recomandat să nu vină în spitale, iar operaţiile au fost amânate.
Cele mai mari companii după valoare în anul 2021 au fost Sanofi, cu peste 1,1 mld. lei vânzări pe piaţa locală, Novartis, care a trecut pragul de 1 mld. lei vânzări şi Zentiva, cu 923 mil. lei, mai arată raportul Cegedim.
În volum, două companii care au şi fabrici locale se află pe primele două poziţii - Zentiva, cu 71 milioane de cutii de medicamente vândute, şi Sun Pharma (Terapia Cluj), cu aproape 63 milioane de cutii de medicamente vândute în 2021. Împreună, cele două fabrici au o cotă de piaţă de peste 20% din totalul de medicamente care au ajuns la pacienţii români anul trecut, potrivit MEdiafax.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News