Întâlnirea bilaterală franco-spaniolă de la începutul anului, din Barcelona, a adus la semnarea unor memorandumuri şi la semnarea unei declaraţii comune. În aceasta din urmă apare un paragraf din care reiese că cele două ţări susţin realizarea unei linii de tren de mare viteză între Madrid şi Paris.
Cele două ţări au înţeles, însă, diferit sensul acestui paragraf. Spania spune că este echivalentul unei înţelegeri şi că, mai mult decât atât, această linie ar trebui să fie gata peste şapte ani. Franţa răspunde insistând că este doar o dorinţă comună şi că termenul de finalizare vehiculat este nerealist şi decis unilateral de către vecinul din sud. Portugalia şi Spania vor ca nordul Europei să fie legat cât mai puternic de Peninsula Iberică.
Opunerea Franţei este o piedică în această dorinţă. De aceea, amândouă au cerut Bruxelles-ului să intervină şi să încerce să convingă Franţa să demareze proiectul, iar ca în alte situaţii similare, UE spune că nu există alte pârghii decât cele ale dialogului, însă aduce aminte că orice proiect transfrontalier al Uniunii primeşte finanţare doar dacă sunt cel puţin trei ţări implicate.
Franţa răspunde categoric şi ironic vecinilor din sud. Ambasadorul la Madrid transmite autorităţilor spaniole că doar atunci când Lisabona şi Madridul îşi vor rezolva propriile probleme în realizarea liniei de mare viteză care să le lege, Franţa ar putea lua în considerare o astfel de plângere. Spania are 3.662 de km de linie de tren de mare viteză. Este cea mai mare reţea din Europa şi cea de-a doua din lume după cea chineză. Această reţea cuprinde două linii care duc din capitală chiar lângă graniţa cu Franţa.
Franţa are şi ea două linii care se apropie destul de mult de Pirinei. Legarea acestora ar însemna un efort relativ mic, atât financiar cât şi tehnic, însă, cu toate acestea, de ce se opune Parisul, se întreabă analiştii spanioli. Răspunsul îl oferă tot ei, remarcând faptul că Hexagonul şi-a urmat dintotdeauna propriile interese şi că nu şi-a periclitat niciodată economia, turismul sau securitatea energetică doar pentru a satisface interesele comune ale Uniunii Europene şi, adaugă publiciştii madrileni, o Spanie legată de nordul Europei înseamnă o diminuare a importanţei Parisului, titrează Rador.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News