Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Cum poți obține pensia de stat în Olanda
WhatsApp
Sistemul olandez de securitate socială este unul dintre cele mai bine puse la punct din Uniunea Europeană. De îndată ce un român, sau oricare alt cetățean UE începe să lucreze legal în Olanda, va începe automat să plătească la sistemul de securitate socială olandez. Sistemul de pensii olandez este alcătuit din trei piloni - la fel ca în România - care, coroborați, determină valoarea pensiei atunci când îndepliniţi condiţiile de pensionare.

Pensia de stat, sau pensia AOW (basispensioen) se plăteşte începând cu vârsta de 66 de ani şi este un sistem de plată de bază care poate ajunge lunar până la 70% din valoarea salariului mimim pe economie. Suma care se acordă în cadrul acestui pilon depinde de valoarea contribuţiilor pe care angajatul le-a virat către statul olandez şi de perioada în care a fost angajat.

Pentru fiecare an în care o persoană a fost asigurată în cadrul sistemului naţional de pensii, aceasta va primi 2% din valoarea pensiei acordată de stat. Trebuie menționat că pensia de stat asigură resurse financiare limitate, dar care se suplimentează cu sume din Pilonul 2, Pilonul 3 sau ambele.

„Unicul criteriu de acordare al pensiei este cel al rezidenței, și nu cel al contributiției"


„Sistemul olandez este unul multipilon, la fel ca și cel românesc. Pilonul I furnizează o pensie publică, de bază, care este universală. Asta înseamnă că toate persoanele cu vârsta mai mare de 66 de ani au acces la această pensie publică de bază, unicul criteriu fiind acela al rezidenței, și nu cel al contributiției", a explicat Victor, un român stabilit în Olanda de peste 19 ani și care și-a adus toată familia acum în Țara Lalelelor.
Pensia de stat (AOW) se plăteşte prin intermediul Băncii de Asigurări Sociale, iar informaţii suplimentare se pot obţine accesând site-ul instituţiei, la adresa www.svb.nl
Un român care a lucrat în străinătate și acum stă în România poate depune cererea de pensionare la casa teritorială de pensii din zona unde acesta locuiește cu forme legale. Aceasta doar după îndeplinirea condițiilor minime de pensionare. Cererea este însoțită, printre altele, și de copii după act de identitate, carnet de muncă sau diplomă de studii, lista întreagă fiind disponibilă și online pe portalul Casei de Pensii.
Din acel moment, CNPP se va ocupa inclusiv de identificarea drepturilor ce i se cuvin persoanei care a avut raporturi de muncă și peste graniță. Vorbim aici, în primul rând, de țări din Uniunea Europeană sau din Spațiul Economic European.


Pensiile Speciale, în vizorul Legislativului Olandez


„În situația în care au locuit mai puțin, au avut rezidență legală în Olanda mai scurtă, pentru fiecare an în care nu au avut rezidență în Olanda pensia stabilită în cadrul aceste scheme de pensii se reduce cu 2%", a adăugat Victor C.
Totuși, de reținut faptul că din 2020 anumiți pensionari olandezi vor avea pensiile diminuate, executivul Olandez a decis tăierea anumitor drepturi pentru o categorie de pensionari. Echivalentul pensiilor speciale din România.
La momentul îndeplinirii condiţiilor de pensionare, in cazul persoanelor stabilite pe teritoriul altor state membre, cererea de acordare a drepturilor de pensie se depune la instituţia de asigurări sociale de la locul de domiciliu (loc de şedere permanentă), care face toate demersurile către instituţia competentă din România, nefiind necesară deplasarea în România a solicitantului stabilit în străinătate sau la instituţia statului membru la a cărui legislaţie a fost supus ultima dată, dacă solicitantul sau susţinătorul decedat, după caz, nu a fost supus legislaţiei pe care o aplică instituţia de la locul de domiciliu (loc de şedere permanentă).
Cererea va fi însoţită de toate documentele prevăzute de legislaţia română în vederea acordării drepturilor de pensie; vor fi prezentate, obligatoriu, actele din care să rezulte perioadele de activitate din România (carnetul de muncă sau adeverinţe eliberate, în condiţiile legii, de foştii angajatori din România, pentru perioadele anterioare datei de 1 aprilie 2001).


Atenție la documentele de vechime în muncă


Dovada vechimii în muncă realizată de foştii asiguraţi ai sistemului de asigurări sociale din România până la data de 1 aprilie 2001, dată de la care evidenţa perioadelor de asigurare în sistemul public de pensii este deţinută, în format electronic, de casele teritoriale de pensii, iar la nivel central de CNPP, se face cu carnetul de muncă, carnetul de asigurări sociale sau cu alte acte prevăzute de lege.
„Olanda e o țară bună, civilizată, pragmatică, care ține cont mai puțin de unde vii și mai mult de ce poți să faci profesional. E o țară în care lucrurile deja merg, care îți permite să te ocupi de viața în sine", a adăugat Victor.
Potrivit prevederilor legale în vigoare, în cazul în care solicitantul nu este în posesia acestor documente, este necesar să se adreseze, în nume propriu, foştilor angajatori sau deţinătorilor de fonduri arhivistice, în vederea obţinerii lor. Persoanele care nu se află în posesia carnetului de muncă vor solicita eliberarea de adeverinţe de vechime în muncă fostelor unităţi angajatoare sau deţinătorilor arhivelor acestora, adeverinţe care vor cuprinde obligatoriu cel puţin următoarele elemente:


• denumirea angajatorului;
• datele de identificare a persoanei;
• perioada în care s-a lucrat, cu indicarea datei de începere şi de încetare a raportului de muncă;
• menţionarea temeiului legal în baza căruia a avut loc încadrarea;
• funcţia, meseria sau specialitatea exercitată;
• salariul tarifar de încadrare;
• denumirea sporurilor cu caracter permanent, procentul sau suma acordată;
• perioada în care a primit sporul şi temeiul în baza căruia s-a acordat.


Actele vor avea număr şi dată de înregistrare, ştampila unităţii emitente, precum şi semnătura celui care angajează unitatea sau a persoanei delegate în acest sens de conducerea unităţii.
„Este necesar să solicitaţi instituţiei competente din celălalt stat membru implicat să transmită în România, în copie certificată pentru conformitate cu originalul, documentele menţionate mai sus în vederea stabilirii drepturilor de pensie, în conformitate cu prevederile regulamentelor europene din domeniul coordonării sistemelor de securitate socială", a recomandat Victor.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News

WhatsApp
Top cele mai citite știri
Crossuri parteneri
Tu stii ce drepturi ai? Vezi toate articolele
pixel