Portugalia este o țară care poate oferi multe posibilități celor care intenționează să își cumpere acolo o locuință sau o casă de vacanță. În Portugalia, cererea externă a crescut considerabil în întreaga țară, dar îndeosebi în Lisabona și Algarve, iar stimulentele fiscale oferite de guvernul portughez au avut un succes deosebit în atragerea interesului multor străini și, desigur, și al românilor.
Iată care sunt pașii care trebuie urmați dacă intenționați să achiziționați o locuință în însorita Portugalie și care sunt documentele de care aveți neapărată nevoie. Nu trebuie să vă alarmați, procesul de vânzare-cumpărare în Portugalia nu are multe cerințe.
„În primul rând aveți nevoie de un act de identitate valabil și recunoscut. În cazul românilor care nu locuiesc deja în Portugalia și nu au permisul de reședință sau pe cel de rezidență permanentă, atunci Pașaportul european (Cartão de cidadão) este prefect valabil. Acesta vă va identifica în toate procedurile legale și bancare care pot fi legate de achiziționarea casei. Sau, de ce nu, de accesarea unui credit ipotecar în acest sens“, explică George N., un român căsătorit cu o portugheză de 4 ani și care a trecut, la rândul său, prin această procedură.
„Apoi, dacă nu sunteți angajat în Portugalia și nu aveți cunoștință despre acest termen, trebuie spă știți că mai este nevoie și de numărul de contribuabil fiscal - NIF. Este necesar pentru a efectua orice tranzacție sau plată a impozitelor în Portugalia (echivalentul NINO în Regatul Unit, Codice Fiscale în Italia sau NIE în Spania)“, adaugă George N..
Pentru a-l solicita, trebuie să prezentați pașaportul și un document care vă certifică adresa (facturi, documente oficiale cu adresa dvs.) la departamentul local al Finanças. Acest NIF este necesar atât pentru a putea cumpăra o proprietate, cât și pentru a deschide un cont bancar, sau pentru solicitarea unui credit ori chiar pentru racordarea la serviciile de utilități de bază (electricitate, gaz, apă etc.) ale locuinței.
„Locuitorii din străinătate, precum și cei care, deși sunt rezidenți pe teritoriul portughez, pleacă mai mult de șase luni, ar trebui să numească un reprezentant care are reședința pe teritoriul portughez în scopuri fiscale“, a indicat George.
Pentru obținerea NIF-ului, trebuie să prezentați un document de identificare valabil. Dacă cetățeanul român face dovada că locuiește pe teritoriul Portugaliei de mai mult de 183 de zile consecutive sau intercalate pe durata unui an calendaristic, el este considerat rezident și poate face demersurile de solicitare a NIF singur. Însă dacă este în Portugalia doar în vizită și stă mai puțin de trei luni pe an, atunci are nevoie să fie însoțit de o persoană fizică sau juridică ce își asumă responsabilitatea ca reprezentant al său în fața Direcției Generale a Impozitelor. Dacă întrunește toate condițiile, atunci poate fi reprezentat doar de viitorul reprezentant legal împuternicit printr-o procură specială, cu o copie legalizată a documentului de identitate al cetățeanului român.
„Cum ziceam, acest NIF este necesar inclusiv pentru a deschide un cont bancar. Pentru a cumpăra o casă în Portugalia, nu este necesar să deschideți un cont bancar, dar este recomandat. Multe bănci internaționale operează în Portugalia și vă pot ajuta cu transferuri periodice, plata facturilor etc. Unele bănci pot solicita documente care să ateste statutul de angajat, așa că să nu vă mire dacă vă vor cere astfel copii ale contractului de muncă și ale fluturașului de salariu“, ne dezvăluie George.
Pentru a finaliza achiziția casei trebuie să trimiteți diverse documente care identifică proprietatea și care confirmă legitimitatea proprietarului și a cumpărătorului:
* Certificat de carte/registru funciar (Certidão do Registo Predial) relevă componența unei anumite clădiri, legitimitatea persoanei care intenționează să vândă proprietatea și tipurile de mențiuni care pot afecta tranzacția (precum ipoteci garanții etc.).
Certificatul de carte funciară poate fi solicitat în copie sau în format digital: personal, la orice birou de carte funciară(Conservatória do Registo Predial) sau prin intermediul site-ului web Predial Online, unde puteți solicita un certificat de evidență permanentă a terenurilor și informații simplificate asupra proprietăților.
* Certificat de titlu (Caderneta Predial), care poate fi solicitat oricărui organ fiscal și conține informații despre situația fiscală a proprietății. Documentul poate fi utilizat pentru a afla ce entitate este responsabilă pentru îndeplinirea obligațiilor fiscale legate de proprietate. Se poate obține ușor de pe site-ul autorității fiscale;
* Licența de utilizare (Licença de Utilização) are scopul de a certifica utilizarea intenționată a proprietății. Actul trebuie solicitat de la Consiliul Local al districtului unde se află proprietatea. Cu toate acestea, dovada solicitării de licență poate fi prezentată împreună cu acordul de cumpărare dacă licența încă nu este gata.
* Fișa tehnică pentru locuințe (Ficha Técnica de Habitação) este un document care descrie principalele caracteristici tehnice și funcționale ale unei proprietăți. Acesta trebuie solicitat direct de la Consiliul Local al districtului în care se află imobilul.
* Certificat energetic (Certificat Energético), care trebuie să fie prezentat de proprietarul imobilului împreună cu contractul de achiziție.
* Dovada plății prealabile a taxei municipale pe tranzacțiile imobiliare care implică contraprestație valoroasă (Guia comprovativo do pagamento previo do Imposto Municipal de Transações Onerosas de Imóveis).
* Fotocopii ale cărților de identitate (sau ale documentului de identitate echivalent) și ale cărților de contribuabil (NIF) ale părților contractante.
* Expunerea unei procuri dacă decideți să fiți reprezentat prin împuternicire.
Achizițiile de proprietăți se încheie cu înregistrarea în Oficiul de carte funciară. Odată cu această mențiune de înregistrare este emis un certificat pentru a dovedi dreptul de proprietate asupra proprietății achiziționate.
Rețineți că pot apărea situații în care așa-numitul drept de preempțiune legal se poate aplica proprietății pe care intenționați să o achiziționașți. Acesta poate fi exercitat de către Primărie sau de Direcția Generală a Patrimoniului Cultural, în cazul vânzării unei proprietăți clasificate sau în curs de clasificare, ori în cazul în care este situată în zone protejate. În aceste situații, trebuie să obțineți dovada de la Consiliul Local sau Direcția Generală a Patrimoniului Cultural că au renunțat la dreptul lor de preempțiune legal (comprovativo da renúncia).
[citeste si]
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News