Sistemul este finanţat, în mare măsură, din banii plătiți de contribuabili, în funcţie de veniturile fiecăruia. La fel ca în alte țări, sistemul de securitate socială din Austria garantează susținerea contribuabililor în caz de boală, incapacitate de muncă, invaliditate, maternitate, şomaj, bătrâneţe, deces, urmaşi sau îngrijiri pentru nevoi sociale. Intrarea în acest sistem, prin plata contribuțiilor, este obligatorie pentru angajați, lucrătorii independenţi şi membrii famililor lor, oferind dreptul la anumite prestaţii, dacă se îndeplinesc toate condițiile ca acestea să poată fi acordate. De exemplu, la fel ca în România și în alte țări europene, dreptul la pensie îl au doar persoanele care îndeplinesc toate condițiile legate de vârsta minimă și stagiul minim de cotizare pentru a putea depune dosarul de pensionare și pentru a primi, ulterior, pensie.
Sistemul prevede și cazuri de asigurare parțială, pentru anumite situații. De exemplu, pentru muncitorii care aau contract „part time” asigurarea obligatorie acoperă doar decontări ale tratamentelor și o indemnizație minimă în caz de accident. Asigurarea de accidente este administrată de organismul central de asigurare contra accidentelor (Allgemeine Unfallversicherungsanstalt). Alt exemplu este asigurarea de boală, de maternitate sau de îngrijiri, administrată de casele de asigurări de boală. Aceste tipuri de asigurări parțiale sunt administrate de instituții diferite. Asigurarea de şomaj este administrată de serviciul public de ocupare (Arbeitsmarktservice), iar asigurarea de pensie, de casele de asigurări de pensie (Pensionsversicherungsanstalt).
În Austria există și case locale de asigurări de boală, din diferite Landuri federale. Sunt separate în funcție de domeniul în care lucrează asigurații, astfel încât vor plăti contribuții diferite, la instituții diferite agricultorii, față de lucrătorii de la căile ferate sau față de funcţionarii publici. Fiecare lucrător deține un contract de muncă sau foaie (fişă) de muncă (Dienstzettel) care îl introduce automat în sistemul de asigurări sociale și medicale, cu simpla condiție ca angajatorul să înregistreze contractul la organismul de asigurări. Contribuţiile de asigurări sunt reţinute laa sursă (de către angajator) și transferate către organismul de asigurări.
Există și posibilitatea de asigurare voluntară, de care beneficiază cei care nu lucrează sau cei care au activități independente. Aceste persoane trebuie să se înregistreze la organismele de asigurări corespunzătoare. Sistemul de securitate socială este completat de sistemul de asistenţă socială, care acoperă prestațiile și serviciile ce nu sunt incluse în asigurările soaciale. Cei care au nevoie de ajutor social trebuie să depună cerere la primăria de care aparțin, prin domiciliu, sau la birourile municipale de district, la serviciile de ajutor social (Sozialamt) din oraşe.
Șomerii pot beneficia, prin acest sistem de asigurări sociale, de alocaţia de şomaj şi de alocaţia de ajutor, acordate de serviciul public de ocupare (Arbeitsmarktservice Österreich – AMS). Primesc alocaţia de şomaj cei care au lucrat cel puţin 26 de săptămâni în ultimele 12 luni – în cazul tinerilor cu vârsta de până la 25 de ani), respectiv 52 de săptămâni în ultimii doi ani, pentru persoanele care o solicită pentru prima dată şi au peste 25 ani, sau 28 de săptămâni în cursul anului precedent, pentru persoanele care au mai primit această alocaţie.
Românii stabiliți în Austria trebuie să aștepte, în caz de intrare în șomaj, pentru a li se calcula drepturile, în funcție de perioada în care au lucrat și au plătit contribuții în această țară, având dreptul să locuiască în continuare în Austria, timp de trei luni, dacă sunt în căutarea unui loc de muncă, timp în care pot cere să li se acorde indemnizația de șomaj din țara de eorigine. Pentru a beneficia de acest drept, trebuie să depună formularele E 301, 302 și 303, completate de serviciile publice de muncă din România şi să se prezinte la serviciul public de ocupare (AMS) în cel mult șapte zile de la intrarea pe teritoriul austriac.
Cuantumul alocaţiei de şomaj este de 55% din venitul zilnic net calculat. Acest calcul se face pe baza salariului primit în decursul unui an calendaristic. Dacă cererea pentru indemnizațiaa de șomaj este depusă după data de 30 iunie, cuantumul se calculează pe baza salariului din anul calendaristic precedent. Poate fi solicitat și un supliment pentru cheltuieli de familie, doar dacă membrii familiei trăiesc în Austria. Alocaţia de şomaj poate fi primită pe o perioadă de cel mult 20 de săptămâni, cu excepția persoanelor cu vârsta de peste 50 de ani care au lucrat timp îndelungat şi sunt incluse într-o schemă de reintegrare în muncă (Arbeitsstiftung). Acestea pot primi alocaţia de şomaj timp de patru ani.
Toți salariații sunt afiliaţi la asigurarea de boală, în mod obligatoriu. De asemenea, schemele de asigurări de boală includ și mare parte din lucrătorii independenţi, şomeri, pensionari şi membrii familiilor acestora. Persoana se poate înscrie oricine la o asigurare facultativă de boală sau de bătrâneţe (echivalentele asigurărilor private de sănătate și ale pensiilor private din România). Cu o astfel de asigurare facultativă, persoana trebuie să suporte o parte din cheltuieli, de exemplu consultaţiile la cabinetele medicale sau la un spital, dacă nu sunt specificate în convenţiile de securitate socială.
De asemenea, se plătesc intervențiile la cabinetele stomatologice, pentru pentru ortodonţie, punţi dentare și altele care nu au legătură cu intervențiile de urgență. Asiguraţii şi membrii familiei lor au dreptul la îngrijiri medicale de la medicii generalişti, medicii specialişti şi dentiştii care au încheiat convenţii de securitate socială. În cazul cuplurilor fără copii, partenerul care nu lucrează nu este asigurat în mod gratuit. Pentru a putea fi asigurat, acesta trebuie să achite 3,4 % din venitul brut al partenerului asigurat.
[citeste si]
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News