Deși soluția angajării de forță de muncă din afara Uniunii Europene pare să fie viabilă, procedurile birocratice și dificultățile de recunoaștere a permiselor de conducere obținute în alte țări complică procesul de integrare a acestor șoferi în piața muncii din România.
În ultimii ani, mulți șoferi profesioniști din România au ales să lucreze în alte țări europene, unde salariile și condițiile de muncă sunt mai atractive. Această migrație a forței de muncă a contribuit la accentuarea crizei de șoferi din țară, lăsând un gol considerabil în piața transporturilor. Companiile de transport se văd nevoite să găsească alternative rapide și eficiente pentru a putea continua activitatea, iar una dintre soluțiile viabile a fost recrutarea de șoferi din Asia.
Un exemplu în acest sens este Nadeeshan Weranga, un șofer din Sri Lanka care a fost angajat de o companie de transport din București și Ialomița. Deși a venit în România pentru a lucra ca șofer profesionist în cursele interne de călători, el a fost nevoit să se reprofileze temporar ca mecanic, deoarece permisul său de conducere din Sri Lanka nu a fost încă preschimbat cu unul românesc.
„Mi-ar plăcea să lucrez în România timp de patru-cinci ani. Este un salariu bun, oamenii sunt drăguți. Este o țară europeană”, a declarat Nadeeshan, exprimându-și totodată dorința de a contribui la activitatea firmei, în ciuda obstacolelor administrative, conform spotmedia.
Angajatorii români întâmpină dificultăți majore în procesul de recrutare a șoferilor străini. Procedurile birocratice lungi și complexitatea recunoașterii permiselor de conducere emise în alte țări îngreunează integrarea rapidă a noilor angajați. Un manager din sectorul transporturilor, care are deja mai mulți angajați din Asia, susține că procesul de aducere a acestor lucrători durează aproape un an.
„Alte 11 persoane sunt așteptate să vină din Sri Lanka pentru că nu le avem aici. Dacă îi aducem, este nevoie de trei luni pentru a le aranja documentele de ședere și de alte trei luni pentru ca licențele să fie schimbate. Așadar, pentru o perioadă de doi ani pentru care aducem acești oameni, aproape un sfert din timp este cheltuit cu birocrația”, explică el.
Asociațiile de transportatori fac apel la autorități pentru simplificarea regulilor privind recunoașterea permiselor de conducere străine. Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), subliniază necesitatea unei intervenții politice pentru a facilita acest proces.
„Este nevoie de o decizie politică pentru ca, după ce ajunge în țară, este verificat temeinic, are permis de ședere. Dați-mi dreptul să-l pun în formare, iar într-o lună, o lună și jumătate, să-l pun în producție”, afirmă Ștefănescu, evidențiind impactul birocrației asupra activității companiilor de transport.
În contextul acestor dificultăți, Ministerul Transporturilor a făcut deja un pas important, permițând susținerea examenului pentru obținerea certificatului de calificare profesională în limba engleză, o măsură menită să ajute integrarea mai rapidă a șoferilor străini în piața muncii din România.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News