Conform unui comunicat al organizaţiei, orice potenţială ieşire din piaţă va genera o presiune suplimentară asupra restului jucătorilor, creându-se "un efect de domino".
"Prelungirea îngheţării tarifelor RCA este departe de a fi un "medicament minune". Din contră, ar putea duce din nou la rezultatele la care toţi am fost martori în urma plafonării din 2016. Este o măsură care nici pe hârtie nu arată bine şi care nu credem că va mulţumi pe nimeni, mai ales pe termen mediu şi lung. Unii stakeholderi vor fi însă afectaţi pe termen scurt. Preţul poliţelor RCA este influenţat de numărul mare de accidente, de despăgubirile disproporţionate şi nu întotdeauna corect prezentate, de unde decurg o serie de factori ce pot fi soluţionaţi inclusiv prin demersurile legislative promise de Guvern în contextul plafonării. Însă dialogul trebuie să fie unul tehnic şi nu unul populist. De altfel, dacă ne uităm în istorie, industria de asigurări a vorbit în nenumărate ocazii despre măsurile care trebuie luate pentru a nu mai fi repetat trecutul", a afirmat Alexandru Ciuncan, preşedinte & director general al UNSAR.
El a subliniat că, la momentul primei prelungiri a îngheţării tarifelor poliţelor RCA, în luna septembrie 2023, reprezentanţii UNSAR au atras atenţia asupra consecinţelor negative ale unei asemenea decizii şi continuă să susţină aceleaşi argumente.
"Pentru îngheţarea tarifelor de primă s-a invocat situaţia excepţională ca urmare a falimentelor şi nevoia de preluare de către celelalte companii de asigurări a unui portofoliu semnificativ de clienţi. Printr-un efort semnificativ, piaţa de asigurări a reuşit să absoarbă acest şoc. Însă, pentru acest lucru, companiile de asigurări au avut nevoie de capital, fie consumând din cel existent, fie cerând bani către acţionari", a mai spus Ciuncan, potrivit sursei citate de Agerpres.
"Aceasta nu implică că la acea dată toate companiile aveau tarife actualizate la nivelul curent al daunelor. Inflaţia, estimată la aproximativ 10% în 2023, influenţează direct despăgubirile plătite, în timp ce primele la poliţele RCA rămân îngheţate la nivelul din februarie 2023. Mai mult, dauna medie în trimestrul trei al acestui an a crescut cu circa 12% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, în contextul în care despăgubirile nu au fost şi ele plafonate. Nu ştim ce altă industrie se mai află într-o situaţie similară", precizează sursa citată.
Asigurătorii plătesc taxe şi contribuţii în creştere, de la 6,6% pentru RCA în 2021, la circa 13% în 2023.
"Contribuţia asigurătorilor la FGA a crescut de la 1% în 2021, la 7% în 2023, reprezentând o povară financiară semnificativă - bani ce sunt alimentaţi de către asigurători din valoarea poliţelor plătite de toţi asiguraţii pe toate tipurile de asigurări generale, nu doar RCA. Nu se ştie când vor fi recuperate aceste sume şi care va mai fi valoarea lor atunci, având în vedere inflaţia şi pierderea de dobândă. Avem însă nevoie de o schimbare profundă a legislaţiei RCA - aşa cum Guvernul a promis anul acesta. Este o necesitate pe care asigurătorii o susţin de ani de zile", se mai precizează în document.
Potrivit UNSAR, actuala lege şi-a demonstrat limitele de multe ori, iar "măsurile provizorii, aşa cum este cea de îngheţare a tarifelor RCA, nu fac decât să ascundă problemele sub preş".
"Soluţiile optime vin mereu în baza dialogului. Şi avem soluţii. Schimbarea ţine de noi toţi: clienţi, şoferi, autorităţi, asigurători şi distribuitori. Fiecare dintre noi avem un rol şi nimeni nu poate rezolva de unul singur situaţia în care ne aflăm. Industria de asigurări e pregătită să ofere tot sprijinul tehnic pentru modificarea actualei legi RCA şi pentru a rezolva problema în amonte, nu la vărsarea râului. Trebuie lucrat la cauze, nu la efecte", mai arată documentul.
Guvernul a aprobat, la începutul lunii octombrie, prelungirea măsurii de plafonare a preţurilor pentru poliţele RCA până la finalul anului 2023.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News