„Nu a fost o ceartă în cadrul videoconferinței, ci mai mult o situație generată din lipsa unor informații complete care necesită clarificare astfel încât să se înțeleagă bine modul de acțiune al aviației de urgență, limitele acesteia, temporare sau permanente, și faptul că în continuare se fac eforturi supraomenești că totul să funcționeze cât mai bine posibil și să asigurăm populației toate nevoile în cazul situațiilor de urgență", a scris, pe Facebook, Raed Arafat.
El a dorit să facă mai multe clarificări legate de intervenția în cazul fetiței, victimă a unui accident, ce nu a putut fi preluată cu un elicopter SMURD în Vâlcea, pentru că s-a înnoptat și aparatul de zbor nu putea, conform legii, să aterizeze.
„Toate elicopterle SMURD pot executa misiuni noapte și execută misiuni de noapte, dacă pilotul comandant este pregătit la nivelul necesar unor astfel de misiuni. Acest lucru însă este diferit de a decola noaptea, pe întuneric, de la un loc ne-marcat și ne-autoirzat punând viață echipei și a pacientului în pericol, mai ales în zonele montane. (...) Din aproximativ 6300 ore de zbor efectuate în 2019, 629 de ore de zbor au fost executate noaptea, aproximativ 10%. Nu toate elicopterele SMURD sunt funcționale 24/24 ore, având în vedere că încă nu avem un număr suficient de piloți care să acopere nevoile pentru că elicopterele SMURD să fie operaționale permanent. Problema cu care ne confruntăm, că să asigurăm timpul de odihnă legal echipajului de pe un elicopter, este indisponibilizarea elicotperului respectiv pentru o durată mare de timp după executarea misiunii de noapte, pentru că cele care zburau noaptea și nu aveau echipaj de înlocuire, trebuiau să rămână la sol 8-12 ore după terminarea misiunii ce însemna că a două zi elicopterul putea fi indisponibil pe lumina zilei câteva ore și să fie indisponibil pentru cazurile critice. Astfel de mod de lucru însemna și existența unei lipse de predicitibilitate asupra activității elicopterelor și când ar fi ele disponibile pentru misunile de urgență", arată șeful DSU pe pagina sa de socializare.
Citește și Marcel Vela, contre cu Raed Arafat: „Dacă îmi permiteți"/ „Nu vă permit!"
Conform sursei citate, până la angajarea și pregătirea unui numaer adecvat de piloți, a fost aleasă varianta care este adoptată și în alte țări precum Germania și anume au fost desemnate două baze aeriene, respectiv București și Târgu Mureș, unde două echipaje asigură permanența 24 din 24, șapte zile din șapte.
„Paralel cu această decizie, am realizat programe de pregătire destinate piloților pentru utilizarea dispozitivelor de vedere noapte (night vision gogles), astfel încât în viitor, când avem un număr sufient de piloți, să putem să asigurăm permanentă în mai multe baze și să putem efectua misiuni și pe terenrui nemarcate / neautorizate. Astfel de misiuni sunt cu un grad de risc mărit și este nevoie de o pregătire foarte bună a piloților care execută misiuni primare de noapte.Numărul piloților pregătiți în acest sens la acest moment este insuficient că să asigurăm o activitate permanentă de intervenții în toate bazele", explică sursa menționată.
Precizările vin în contextul în care, în timpul unei videoconferințe de la MAI, organizată marți, ministrul Marcel Vela a folosit un ton dur la adresa lui Raed Arafat.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News