Hrana pare a fi princcipala preocupare a lumii, în următorii ani. România are avantajul de a deține suprafețe foarte mari de terenuri agricole, 85% din surpafața țării fiind în mediul rural. Trendurile lansate în ultimii ani – precum mâncarea Bio sau Eco și produsele naturale – pot face din micii producători români antreprenori de succes.
Atât marile culturi agricole și ferme de animale, cât și micii producători pot avea foarte mult de câștigat, dacă se adaptează cerințelor pieței. Pentru a putea vinde la export, micii producători sunt sfătuiți de consultații în domeniu să se asocieze, pentru a putea câștiga noi piețe. Comisia Europeană deja dezbate problema fondurilor nerambursabile pentru următoarea perioadă de finanțare, iar asociațiile de producători vor putea accesa sume considerabile, pentru dezvoltarea culturilor și a fermelor.
În ultimii ani, multe afaceri mici din agricultură au făcut producție foarte bună și s-au bucurat de succes, având și piață de desfacere. Deja sunt magazine care preferă să cumpere legume proaspete, de la micii producători, iar anul acesta au fost înființate și multe magazine online, care preiau marfa de la aceștia și livrează comenzi la domiciliu. Cel mai important lucru pentru dezvoltarea unei astfel de afaceri este să se ia în calcul încheierea unor contracte cu magazinele.
Un mare lanț de magazine din România a lansat primul proiect de asociere a micilor producători, cu șapte ani în urmă. Astfel s-au pus bazele unei cooperative agricole de producție, în comuna Vărăști, de lângă București. Aici erau 250 de mici producători agricoli, dintre care 80 s-au asociat în cooperativă, având astfel acces la cele 290 de magazine ale lanțului. Retailerul le-a mai adus un beneciu: a amenajat un depozit de 300 de metri pătrați, în care producătorii ambalează marfa și o predau șoferilor, scutindu-i, astfel, de cheltuielile suplimentare cu transportul.
În anul 2016, micii fermieri asociați eu reușit să producă peste 3.000 de tone de legume. În următorul an, cei 80 de producători și-au propus să cultive în jur de 40 de tipuri de legume, pe 45 de hectare de teren și în 15 hectare de solarii, livrând 5.000 de tone de legume proaspete către retailer. Tot ce se vindea înainte la piață, cu mari eforturi - roșii, salată, ardei, dovlecei, fasole, vinete, varză și toate celelalte produse au fost livrate direct către retailer.
Astfel de modele de succes pot fi încercate oriunde în țară. Toate afacerile care s-au dezvoltat pe această bază, în ultimii ani, au avut succes. Important este ca inițiativa să existe și micii producători să fie dedterminați să se asocieze. Ceea ce s-a putut face cu ajutorul unui mare retailer se poate face și prin colaborarea un mai multe lanțuri mici de magazine care s-ar putea orienta către producția internă, în următoarea perioadă, pentru care se anunță deja o îngreunare a importurilor, în contextul unei eventuale crize alimentare mondiale.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News