În 2022, Italia ocupă locul 24 în rândul țărilor Uniunii Europene în ceea ce privește gradul de satisfacție al cetățenilor față de serviciile publice. Italia se situeză la coada UE, alături de România, Bulgaria și Grecia, potrivit unui raport al Confartigianato remis presei.
Confartigianato Imprese este cea mai reprezentativă organizație din Italia pentru meșteșugari, microîntreprinderi și întreprinderi mici. Fondată în 1946, Confartigianato reprezintă peste 700.000 de antreprenori asociați. Are sediul la Roma și o filială la Bruxelles.
Potrivit datelor din raportul întocmit de Confartigianato privind nivelul de eficiență al organismelor publice, reiese că o calitate scăzută a serviciilor publice este influențată de o utilizare deficitară a tehnologiilor digitale: doar 28% dintre administrațiile locale permit utilizatorilor să îndeplinească procedurile administrative online și, dacă este cazul, să efectueze plăți prin intermediul internetului. Această pondere crește până la 35% în centrul-nord, în timp ce în sud scade la 13%. Sudul are, de asemenea, un record negativ în ceea ce privește calitatea instituțiilor din cele 234 de regiuni europene: "cea mai slabă a fost regiunea românească București Ilfov, urmată de Calabria și Campania", concluzionează Confartigianato, citează Il Resto del Carlino.
Pentru președintele Confartigianato Brescia și Lombardia, Eugenio Massetti: "Lucrurile nu s-au îmbunătățit în timpul pandemiei. Dimpotrivă, ne-am înrăutățit față de acum 10 ani. Ne confruntăm mereu cu chichițe, cozi la ghișee, complicații care "fură" 238 de ore pe an de la antreprenorii italieni doar pentru a se ocupa de conformitatea fiscală. Așadar, inovația tehnologică nu pare să fi îmbunătățit birocrația. Am coborât chiar pe locul 26, precedat doar de Grecia, pentru încrederea acordată administrației publice".
Astfel, relatează Confartigianato, în plină tranziție digitală, dificultățile în relația cu birourile publice sunt din ce în ce mai mari. Proporția cetățenilor care stau la coadă mai mult de 20 de minute la ghișeele birourilor de evidență a persoanelor din municipii este de 28,4%, cu 11 puncte procentuale mai mare decât cea de 17,4% de acum zece ani. Și chiar și în acest caz, cei care așteaptă cel mai mult sunt locuitorii din sudul țării, 31,8% dintre aceștia stând la coadă mai mult de 20 de minute pentru a completa actele la biroul de înregistrare.
Potrivit raportului Confartigianato, 31,6% dintre cetățenii care au vizitat un birou public între mai 2020 și ianuarie 2022, echivalentul a aproximativ 6,3 milioane de persoane, și-au exprimat nemulțumirea sau au constatat o deteriorare a calității serviciilor oferite de administrația publică, fie din cauza întârzierilor în furnizarea serviciilor online (indicate de 73,6%), fie din cauza nepregătirii personalului în gestionarea acestor servicii (77%). În opinia unei treimi dintre utilizatori, problemele de ineficiență existau și înainte de adoptarea muncii la distanță, în timp ce pentru celelalte două treimi, munca inteligentă a afectat negativ calitatea serviciilor publice.
"O administrație publică eficientă, capabilă să țină pasul cu antreprenorii", conchide Massetti, "este o prioritate pentru a facilita activitatea economică și pentru a fi atractivă pentru investitori. Resursele puse la dispoziție de Pnrr reprezintă o oportunitate care nu trebuie ratată pentru reformele de simplificare necesare și pentru a construi un sistem marcat de afirmarea concretă a subsidiarității în relația Pa cu întreprinderile și cetățenii. Digitalizarea, interoperabilitatea și standardizarea procedurilor sunt ingredientele fundamentale pentru o adevărată inovare în administrația publică".
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News