Compania din domeniul transporturilor H.Essers, din Genk, va trebui să plătească daune unui șofer român care a lucrat timp de patru ani. Decizia a fost pronunțată recent de Tribunalul Muncii din Anvers, care a stabilit că bărbatul a primit un salariu de 200 de euro timp de ani de zile, în timp ce lucra efectiv pentru H.Essers în Belgia. Potrivit instanței, bărbatul avea dreptul la un salariu minim conform standardelor belgiene.
"Sper ca această hotărâre să îmbunătățească condițiile în care lucrează foștii mei colegi", a declarat românul, după victoria în instanță, potrivit publicației belgiene Nieuwsblad.
Povestea lui Ștefan Popescu începe în aprilie 2011, când un prieten român îl ajută să se angajeze la filiala din România a companiei de transport H.Essers din Genk. Popescu nu lucrează niciodată acolo, ci este trimis imediat în Belgia, unde spune că trebuie să facă un stagiu neplătit de două săptămâni. După aceea, devine el însuși șofer, conducând în principal noaptea între Belgia și Germania. Oficial, primește 200 de euro pe lună pentru asta, salariul minim pe economie în România la acea vreme.
"În practică, am primit și o indemnizație zilnică de cheltuieli de 40 de euro", spune Popescu. "Asta ne acoperea costurile pe drum. Pentru o masă sau un duș, de exemplu."
Popescu s-a remarcat curând în fața șefului său direct prin inteligență și dinamism. Acesta din urmă i-a cerut să dea o mână de ajutor în atelier în timpul zilei, pe lângă munca de noapte.
"Mă asiguram că camioanele sunt în stare de funcționare. Verificam presiunea din pneuri și mă asiguram că cabinele erau curate pentru următorul șofer după o călătorie", mărturisește el. "În schimb, H.Essers mi-a mărit alocația zilnică de cheltuieli de la patruzeci la patruzeci și cinci de euro. Salariul meu minim din România a rămas neschimbat".
În timp, românul și-a construit o reputație excelentă la H.Essers și chiar a ajuns șofer privat al marelui șef Noël H.Essers.
"L-am dus atât pe el, cât și pe fiicele sale, Hilde și Ann, la ocazii oficiale. Dacă trebuia să conduc pentru ei, dispecerii căutau pe altcineva care să facă cursele mele de noapte cu camionul în Germania", spune el.
Între timp, bărbatul studia și dreptul, în timp ce întreținea o familie cu cinci copii. "La H.Essers, toată lumea știa că studiez dreptul pe lângă îndatoririle mele, iar ei mi-au promis un contract belgian imediat ce am absolvit. Asta ar fi fost un mare pas înainte pentru mine. Am crezut și am avut încredere în ei", a spus Popescu.
Dar când a absolvit, firma nu i-a oferit un contract de muncă belgian și, în cele din urmă, este transferat la H.Essers în România. Când unul dintre colegii săi camionagii a aflat că are dreptul la o pensie lunară de abia 180 de euro, lui Popescu i s-a declanșat un semnal de alarmă.
"Mi-am dat seama atunci că, la fel ca el, lucrasem în Belgia în tot acest timp, dar nu mi-am construit acolo niciun drept social. Și eu va trebui să mă mulțumesc mai târziu cu o pensie de mai puțin de 200 de euro."
În cele din urmă, el a mers în instanță pentru a-și revendica drepturile.
Instanța română s-a declarat incompetentă, afirmând că nu se poate pronunța asupra unui litigiu de muncă belgian. Procedând astfel, aceasta indică faptul că, în ciuda contractului încheiat în România, angajarea efectivă a avut loc în Belgia și, prin urmare, se poate aplica și legislația socială belgiană. Popescu atacă apoi hotărârea română la instanța belgiană a muncii. Aceasta s-a pronunțat în defavoarea românului, dar acum i s-a dat dreptate în apel.
Curtea de muncă din Anvers declară, printre altele, că angajarea a avut loc într-adevăr la H.Essers în Belgia și că Popescu are, prin urmare, dreptul la ani de zile de salariu minim belgian, cu drepturile sociale aferente.
"Dezbaterile privind amploarea acestui salariu restant și a despăgubirilor suplimentare nu vor avea loc până în ianuarie 2024, dar această hotărâre este extrem de importantă. Clientul meu este singurul care a avut curajul să intenteze un litigiu timp de șapte ani, în timp ce trebuia să își întrețină o familie ca camionagiu. Aceasta este cu adevărat o poveste a lui David împotriva lui Goliat, care poate crea un precedent pentru oricine din sectorul transporturilor aflat într-o situație similară. H.Essers îi datorează clientului meu peste 200.000 de euro și sunt mulți alții ca el", susține avocatul lui Popescu, Jan Buelens.
Popescu însuși este, de asemenea, mulțumit de această hotărâre, dar în același timp profund dezamăgit.
"Cu siguranță nu este normal să trebuiască să mă judec timp de șapte ani pentru ca în sfârșit să mi se dea dreptate. Am perseverat pentru că am fost susținut de sindicat și de avocatul meu, dar mulți camionagii nu au acest lux. Ei nu iau niciodată măsuri împotriva situației lor de muncă nedrepte."
În ciuda diplomei sale de drept, Popescu nu lucrează ca avocat.
"Pentru a deveni avocat, trebuie să fac un stagiu de doi ani și apoi nu câștig nimic. Am o familie cu cinci copii de întreținut, așa că voi rămâne camionagiu. Dar pentru o altă companie de transport", spune șoferul român.
-----------------------------------------------------------------------------
Dacă doriți să fiți notificați direct pe WhatsApp atunci când apare o știre importantă, puteți intra pe unul din grupurile de dedicate cititorilor fideli StiriDiaspora accesând următoarele linkuri:
-> https://chat.whatsapp.com/JJePx9Ood2XAgm8wytbimH
-> https://chat.whatsapp.com/J6n4XX2nQLL0yuoailBGk6
-> https://chat.whatsapp.com/Jb6xHKTjTdhIGOmUrCk0qy
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News