Mulți români de prezintă la Unitatea de Primiri Urgențe (UPU) fără a avea nevoie reală de asistență medicală. Într-un exemplu concret, un locuitor al Sucevei s-a prezentat la UPU și le-a spus medicilor că a venit pentru că a avut un vis neplăcut.
Cât timp medicii îi făceau anamneza, individul a afirmat că nu are alte probleme de sănătate, motivul prezentării fiind doar acela că a avut un coșmar.
Un alt pacient a solicitat asistență medicală pentru că i s-a ridicat părul de pe abdomen în timp ce se uita la televizor. Ulterior, s-a constatat că s-a electrocutat cu telecomanda, fără să își dea seama de acest lucru.
Medicului-șef al Unității de Primiri Urgențe (UPU) Suceava, dr. Liviu Cîrlan, a exclamat o situație semnificativă în ceea ce privește volumul de pacienți și presiunea asupra serviciului de urgență, scrie presa locală. Într-o perioadă de 24 de ore, el și colegii săi din echipa de urgență se confruntă cu aproximativ 270 de pacienți, iar în zilele de luni numărul crește întotdeauna peste 300, din care aproximativ 80 nu reprezintă cazuri de urgență, fiind denumite cazuri de cod albastru sau alb.
Această situație se desfășoară în contextul în care UPU Suceava are la dispoziție doar 11 medici, inclusiv șeful de secție, pentru a răspunde solicitărilor 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână. Este evident că această încărcătură de muncă ridicată poate avea consecințe asupra calității serviciilor medicale acordate și subliniază necesitatea unei gestionări eficiente a resurselor și a unei posibile revizii a priorităților în ceea ce privește accesul la serviciile de urgență.
Potrivit unei statistici furnizate de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) Suceava, în trimestrul al IV-lea al anului 2022, Inspectoratul de Poliție Județean (IPJ) Suceava a gestionat un total de 11.368 de apeluri de urgență primite prin Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență (SNUAU) 112.
Din totalul apelurilor înregistrate în trimestrul al IV-lea al anului 2022, aproape jumătate, respectiv 6.709 apeluri, au fost considerate non-urgente. De asemenea, s-au înregistrat 945 de reveniri multiple la apeluri și 395 de apeluri au fost clasificate drept abuzive. Pentru aceste apeluri abuzive, au fost aplicate sancțiuni contravenționale în valoare de 479.100 de lei, ca măsură de descurajare a utilizării nejustificate a serviciului de urgență.
Apelarea abuzivă a numărului unic pentru apeluri de urgență 112 sau transmiterea de mesaje abuzive la numărul 113 ori la numărul 114 constituie o încălcare și se sancționează cu amendă, cuantumul acesteia variind între 1.000 de lei și 2.000 de lei. Alternativ, sancțiunea poate consta în prestarea unui număr de ore între 100 și 200 în folosul comunității.
Alertarea falsă a agențiilor specializate de intervenție este sancționată cu amendă de la 2.000 de lei la 4.000 de lei sau cu prestarea de la 200 de ore la 400 de ore în folosul comunității.
Aceste măsuri au fost instituite pentru a descuraja utilizarea nejustificată a serviciului de urgență și pentru a asigura funcționarea eficientă a acestuia în situații reale de urgență.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News