Prognoza va afecta întreg teritoriul țării, dar va avea un impact deosebit asupra zonelor rurale, unde și depopularea își joacă rolul. Dacă în orașe acest declin poate fi văzut ca o oportunitate de reducere a ratelor, școala din mediul rural a pierdut peste 20.000 de elevi în doar doi ani.
Localitățile din mediul rural sunt în pericol de a-și vedea singura școala închisă, ceea ce este și un factor determinant în atragerea populației.
În prezent, există cel puțin 1.109 municipalități în care nu locuiesc copii între 0 și 4 ani, conform raportului "Spania 2050: Fundații și propuneri pentru o strategie națională".
Studiul prevede închiderea a aproximativ 33.000 de săli de clasă cu 24 de elevi până în 2050. O „contracție puternică a populației studențești” care, spune studiul, „va forța mai multe școli să se închidă, în special în Spania rurală, și să reducă dimensiunea multor alte școli”.
Originea se află în scăderea natalității, care a scăzut cu 21,9% în doar șapte ani și plasează Spania pe a doua țară cu cea mai scăzută rată a natalității din Uniunea Europeană. O tendință care se va menține și în următorii ani, potrivit INE, care prevede că între 2022 și 2036 se vor naște 5,5 milioane de copii, cu 13,2% mai puțini față de cei 15 ani anteriori.
Dacă se nasc mai puțini copii, sunt mai puțini elevi, iar acest lucru se reflectă și în statistici. Datele Ministerului Educației relevă faptul că în ultimii ani, din 2012 până în 2022, înscrierea în Educația timpurie a scăzut cu 21,5% în toată țara.
Dacă în anul de învățământ 2012-2013, în Spania 1.462.918 elevi au început ciclul al II-lea, atunci în anul 2022-2023, doar 1.148.901 au făcut-o. Adică cu 314.017 copii mai puțin.
Situația se înrăutățește în comunitățile autonome cu cea mai mare populație rurală, care în cele mai multe cazuri sunt cele care au cunoscut cele mai mari scăderi ale numărului de școlarizare a copiilor mici: Ceuta (-28,6%), Asturias (-26,9%), Cantabria (26,1%), Insulele Canare (24,4%), Castilla y León (24,1%), Andaluzia (-23,1%), Extremadura (-23,4%), Castilla -La Mancha (23%) și Țara Bascilor (-22,2%).
Pierderea elevilor din mediul rural este evidentă. Potrivit surselor sindicale citate de 20minutos, ultimele date dezvăluie că 20.000 de elevi s-au pierdut în doar doi ani: din cei 73.000 de elevi din școlile rurale care s-a înscris în 2020; s-a ajuns la 60.809 de copii înscriști în 2022.
Închiderea școlilor din mediul rural depinde de comunitatea autonomă. În Aragón, de exemplu, un centru este lăsat deschis atâta timp cât are trei elevi. Patru este limita pentru Castilla-La Mancha, care poate face o excepție cu trei dacă există perspective ca numărul de înscrieri să crească în anul următor.
În Galicia, a avea mai puțin de șase elevi este suficient pentru a închide o școală. O variantă care, pentru locuitorii unui oraș, presupune accelerarea procesului de depopulare a orașului.
Juan Antonio Rodríguez, profesor rural din Alpartiz ( Zaragoza ) și membru al Asociației Echipelor de Management Primar și Primar din Aragon (AEDIPA) cere un plan național, care ar putea lua măsuri de discriminare pozitivă, atât pentru profesioniștii din educație, cât și pentru familiile care locuiesc în mediul rural.
Această dinamică este susținută și de un cerc vicios: dacă nu există copii, nu există școli; dar dacă nu există școli, sunt șanse foarte mare ca o familie să decidă să se stabilească în oraș.
„Dacă se închide o școală, orașul moare”, spune Rodríguez. Întreaga populație de imigranți joacă, de asemenea, un rol crucial. "50% din populația noastră sunt străini. Ei sunt cei care susțin școala rurală. Sunt oamenii care lucrează în câmpuri și în acele sectoare în care nimeni nu vrea să lucreze. Majoritatea copiilor care se înscriu sunt deja imigranți a doua generație”, spune Juan Antonio Rodríguez.
Concluziile sunt aceleași pentru toți profesioniștii: trebuie promovate măsuri și politici cuprinzătoare pentru a opri această depopulare, pentru că, așa cum afirmă Maribel Loranca, secretarul Sectorului Educație UGT, „problema unei țări golite depășește sfera educațională”. "Școala este întotdeauna o forță motrice a orașelor și ajută la stabilirea populației. Un oraș trăiește o dramă de fiecare dată când o școală se va închide", conchide Maribel Loranca.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News