La polul opus, portughezii, grecii şi spaniolii sunt cei mai mari consumatori de bere în HoReCa, ponderea canalului sărind de 40%, versus 8% în România.
România se află pe penultimul loc în Europa, fiind „depăşită“ doar de Estonia, în ceea ce priveşte ponderea canalului HoReCa (on-trade) în totalul pieţei berii. Mai exact, doar 8% din vânzările de bere se fac în restaurante şi baruri, restul fiind contribuţia canalului de retail, fie că e vorba de magazine moderne precum hipermarketuri şi supermarketuri, fie de magazine tradiţionale, arată o analiză făcută de ZF pe baza datelor oferite de Asociaţia Berarii Europei.
Astfel, deşi românii sunt unii dintre cei mai mari consumatori de bere din Europa, ocupând locul cinci în 2020 (cele mai recente date) cu 87 de litri per capita pe an, ei preferă să cumpere băutura în magazine şi apoi să o bea acasă. La polul opus, portughezii, grecii şi spaniolii sunt cei mai mari consumatori de bere în HoReCa, ponderea canalului sărind de 40%, versus 8% în România.
Această situaţie are două explicaţii. Pe de-o parte ţine de cultura fiecărei ţări şi de obiceiurile fiecărui tip de consumator. Spaniolii şi grecii, la fel ca portughezii şi maltezii, sunt oameni care ies la bar sau la restaurant zilnic sau măcar de mai multe ori pe săptămână fără a avea un motiv special, aceasta fiind mai degrabă o activitate obişnuită după program. Toate aceste ţări amplasate undeva în sudul Europei sunt ajutate şi de vremea mai blândă care încurajează ieşitul în oraş, însă acesta nu este, cu siguranţă, un factor determinant.
„În Occident vedem o altă cultură a clientului, orientată spre consum. Totodată, vorbim de un consumator cu o putere de cumpărare considerabil mai mare“, spunea recent Dragoş Petrescu, fondatorul grupului de restaurante City Grill, cel mai puternic nume românesc de pe această piaţă, citate de Mediafax.
O altă explicaţie pentru care sectorul HoReCa are o pondere mult mai mare în alte ţări versus România constă în faptul că în aceste state există o industrie turistică puternic dezvoltată. Astfel, vizitatorii străini care merg în Portugalia sau Spania consumă bere în special în oraş, ducând la dezvoltarea canalului. La polul opus, România este o destinaţie puţin vizibilă pe harta turismului european, fiind şi de această dată codaşă pe Bătrânul Continent în ceea ce priveşte vizitatorii străini.
Berea este una dintre puţinele pieţe unde producţia internă asigură aproape 97% din consumul local. Piaţa de profil este una puternic concentrată la vârf, fiind dominată de câteva multinaţionale. Podiumul din sectorul berii după cifra de afaceri s-a păstrat acelaşi în 2020, astfel că Ursus Breweries, Heineken România şi Bergenbier sunt cei mai mari trei jucători.
De altfel, cei trei alături de URBB (Tuborg) au împreună peste 70-80% din piaţă (în valoare), conform estimărilor ZF. Aceşti jucători străini au în portofoliu mărci româneşti cu istorie, dar şi branduri străine. Toţi au fabrici locale.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News