Publicitate
„La Barcelona ne-am întors în anii '90. Oamenii apar să vadă apartamentele în costume și cravate și cu adeverințele de salarii sub braț pentru că știu că proprietarii au de ales”. Acest lucru a fost declarat de un oficial de rang înalt de la un portal imobiliar care preferă ca numele să nu-i apară în presă: „În aceste vremuri, cei afectați sunt cei mai vulnerabili oameni: șomerii și mamele singure”, adaugă el. Oferta scăzută de apartamente de închiriat și cererea mare care există au transformat Barcelona într-o junglă: prețuri la maxime istorice (980 de euro în medie din ianuarie până în iunie, conform datelor oficiale), apartamente care se dau ca pâinea caldă și cereri nemaivăzute până acum de la proprietari și agenții.
Solicitări precum statul de plată pentru un an întreg (la același loc de muncă) pentru ca prețul chiriei să nu depășească 30% din venit, povești de viață profesională, „scrisori de motivație” în care solicitanții sunt rugați să-și detalieze profilul și de ce își doresc acel apartament, echivalentul a până la cinci plăți lunare înainte de semnarea contractului de chirie, „plată și avans în numerar” de 1.250 de euro sau vizite de grup la apartamente, fără timp sau intimitate de evaluat și de gândit. În cartierele de succes în rândul străinilor cu venituri mari, acești candidați licitează, oferind mai mulți bani decât îi cere proprietarul și lăsând locuitorii zonei fără opțiuni.
„Am un mesaj pe care îl trimit de fiecare dată când îmi apare notificare pentru un apartament conform criteriilor mele în care spun: Bună ziua! Suntem un cuplu cu contract pe perioadă nedeterminată, fără animale de companie și fără copii, interesați să vedem acest apartament”, spune Cristina. „Mă dezgustă mesajul pe care îl trimit pentru că sunt eu profitând de un sistem de selecție putred care îi recompensează pe cei care se încadrează în cel mai lacom heteropatriarhat și capitalism, întrucât eu nu m-aș prezenta niciodată așa nimănui când vorbesc despre viața mea cu iubitul meu. O fac acolo fără disimulare pentru că știu că îmi dă puncte”, se plânge ea. „Și, în cele mai multe cazuri, nici măcar nu-ți răspund. Nici da, nici nu”, adaugă Cristina.
Alți solicitanți au primit răspuns. „Ei îmi spun că am fost demisă. Pare un concurs TV sau mai degrabă un reality show”, spune Jennifer din cartierul Guinardó. Cu un loc de muncă permanent de ani de zile, locuiește cu cei trei copii ai săi și a confirmat că nu are de ales: „Înainte alegeai un apartament, acum ei te aleg pe tine. Trebuie să te vinzi de parcă ar fi o întâlnire, un casting”, conchide ea.
Până în prezent, au apărut situații de discriminare, precum cele dezvăluite de Consiliul Local din Barcelona, care a arătat într-un studiu că persoanele cu nume arabe au mai multe dificultăți în a găsi un apartament. Acum, la scorul negativ, se mai adaugă cei care mai adaugă locuitul singur, având copii, animale de companie sau primirea plății de la o companie multinațională într-o altă monedă decât euro.
Consilierul juridic al Asociației Agenților Imobiliari (API) din Barcelona și al Asociației Agenților Imobiliari din Catalonia, Montserrat Junyent, asigură că aceste practici „nu sunt generale”. „Proprietarul vrea ceea ce își dorește mereu, solvabilitate: un chiriaș care își tratează bine apartamentul și plătește lunar chiria”. Admite că oferta a scăzut cu 17% și o atribuie unor cauze precum sfârșitul pandemiei sau efectul Legii de limitare a chiriilor (anulată de Curtea Constituțională).
Òscar Gorgues, managerul Camerei Proprietății, asigură că sunt apartamente care nici măcar nu ajung la vitrinele agențiilor imobiliare sau ale portalurilor, pentru că sunt închiriate din gură. Gorgues recunoaște că pretențiile „au crescut, pentru că proprietarii își doresc securitate”, dar subliniază că „depind de fiecare agent și de fiecare proprietar”.
În numele Sindicatului Chiriașilor, Enric Aragonès regretă că „din ce în ce mai mult, închirierea este un proces de selecție umilitor pentru cel mai bun chiriaș, cu încălcări ale dreptului la viață privată și solicitări de detalii despre muncă sau viața personală care pot duce la discriminare xenofobă”.
O firmă imobiliară a cerut 1.250 de euro pentru o chirie, dar cheltuielile inițiale s-au ridicat la 7.032 de euro: trei luni de chirie, taxe, costul contractului, TVA, o plată lunară și 1.250 în numerar. Chiriașului i s-au cerut fluturași de salariu „pentru un loc de parcare pentru motocicletă!”, exclamă el.
Ana a vrut să-și ia o chirie singură, dar și-a scos asta din cap. O altă prietenă de-a ei, Silvia, explică că i-au cerut „adeverințe de salariu pentru 12 luni” și „să fie de la aceeași firmă”. Acum, ea plănuiește să facă pereche cu Ana și „să vedem dacă avem noroc să găsim ceva”.
Două dintre marile portaluri imobiliare, Fotocasa și Idealista, confirmă că în Barcelona oferta a fost redusă semnificativ față de 2021: „chiriile zboară”. Fotocasa vorbește despre o scădere cu 30% a reclamelor, iar Idealista, cu 59% mai puțin în iulie, față de aceeași lună din 2021. În ceea ce privește viteza de închiriere, Fotocasa cuantifică în mai puțin de o zi durata unei reclame pentru un apartament cu venituri medii și în stare bună. Idealista estimează că între 15% și 20% din toate reclamele care sunt dezabonate în fiecare săptămână (35%) au fost publicate pentru mai puțin de o zi. Fotocasa mai notează că prețurile în capitala catalană sunt „la maxime istorice”, cu creșteri foarte mari de la an la an: în august au fost de 22%.
----------------------------------------------------
Dacă doriți să fiți notificați direct pe WhatsApp, atunci când apare o nouă știre de interes EXCLUSIV pentru românii din SPANIA, puteți intra pe grupul de WhatsApp al cititorilor fideli StiriDiaspora accesând următorul link:
-> https://chat.whatsapp.com/GS0fhMGHpuhLxn63v90nS4
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News