Europa traversează o criză profundă în industria auto, un sector considerat de bază pentru prosperitatea economiei occidentale. În încercarea de a sprijini decarbonizarea economiei, Uniunea Europeană a pariat totul pe un singur model: autoturismele electrice. Cu toate acestea, cifrele recente arată o prăbușire continuă a înmatriculărilor și o scădere abruptă a interesului consumatorilor europeni pentru vehiculele electrice și nu numai.
Pentru a răspunde cerințelor Pactului Verde European, UE a impus termene stricte pentru eliminarea treptată a motoarelor cu combustie internă, în special a celor diesel, segment în care industria europeană a fost lider mondial. Cu toate acestea, investițiile masive în vehiculele electrice nu au adus rezultatele scontate. Conform datelor Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), în august 2024, înmatriculările de mașini electrice cu baterii au scăzut cu 43,9%, iar cota lor de piață a coborât la 14,4%, față de 21% în aceeași perioadă a anului precedent.
Prețurile ridicate, infrastructura insuficientă pentru încărcare și lipsa unei aprecieri generale din partea consumatorilor europeni sunt doar câțiva dintre factorii care au contribuit la acest declin. În plus, achiziționarea unui vehicul electric depinde adesea de subvenții guvernamentale semnificative, pe care multe state europene, inclusiv Germania, nu le mai pot susține.
Nu doar mașinile electrice se confruntă cu dificultăți. Vânzările de autoturisme cu motoare pe benzină și diesel continuă, de asemenea, să scadă drastic. Consumatorii sunt descurajați să investească în aceste vehicule, având în vedere că, din 2035, ele vor fi complet interzise. Conform unui raport al agenției Moody’s, producția din sectorul auto va scădea cu 3,5% în 2024, iar pierderile de locuri de muncă ar putea ajunge la 30.000 până în 2028.
Aceste previziuni sumbre sunt amplificate de anunțurile unor giganți industriali precum Bosch, care a confirmat concedierea a peste 5.000 de angajați. În Germania, companii emblematice precum Volkswagen și Mercedes planifică închiderea unor fabrici, iar Ford a anunțat reducerea cu 4.000 de posturi în Europa, dintre care 3.000 doar în Germania.
Un alt factor destabilizator este ascensiunea industriei auto chineze. De peste un deceniu, China a investit masiv în vehicule electrice și în întreaga lor infrastructură. Pe lângă faptul că a sărit peste tehnologia motoarelor termice, China a devenit lider global în producția de baterii electrice și de litiu, element esențial pentru acestea.
Brandul chinez BYD a depășit Tesla la vânzările globale, stabilindu-se drept cel mai mare producător de vehicule electrice din lume. Această competitivitate se datorează atât subvențiilor masive oferite de statul chinez, cât și supraproducției interne. Drept urmare, mașinile electrice chinezești, caracterizate prin prețuri accesibile și calitate superioară, sunt pregătite să invadeze piețele europene.
În timp ce industria auto europeană se confruntă cu aceste provocări, un alt obstacol major îl reprezintă reglementările stricte impuse de UE. Începând cu 1 ianuarie 2025, producătorii auto riscă să fie sancționați cu amenzi uriașe, estimate între 15 și 17 miliarde de euro, pentru nerespectarea țintelor de reducere a emisiilor. Aceste penalități ar putea accelera și mai mult declinul sectorului auto, fără intervenții rapide și eficiente.
Criza industriei auto din Europa este rezultatul unei combinații de politici ambițioase, dar prost planificate, competiției acerbe din partea Chinei și schimbării rapide a pieței. În absența unor soluții sustenabile, atât în ceea ce privește tranziția ecologică, cât și sprijinul financiar, viitorul acestui sector vital rămâne extrem de incert.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News