Bucurie de scurta durată pentru românii rezidenți în Italia, după ce mai multe organisme de presă au informat, în mod eronat, că pot circula mai mult de 60 de zile cu numere de înmatriculare românești. Reamintim că ministrul de Interne al Italiei din 2018, Matteo Salvini a introdus o lege prin care obliga rezidenții ca după 60 de zile, să-și înmatriculeze mașinile în Italia.. Astfel, după intrarea în vigoare a legii, mii de români care plăteau asigurări și impozite ieftine în România au fost afectați.
Paragraful 1 bis al articolului 93 Cod Rutier prevede amenzi uriașe și chiar sechestrarea mașinilor cu numere străine, dacă șoferii au reședința de mai bine de 60 de zile în Italia.
O hotărâre recentă a CJUE din 16 decembrie 2021, în dosarul C-274/20, a dat temporar, false iluzii românilor din Italia. Hotărârea în cauză se referă într-adevăr la legea națională care interzice conducerea cu un vehicul înmatriculat într-un alt stat membru dacă persoana are rezidența de mai mult de 60 de zile, însă nu o anulează.
Avocatul Aidân Osman a explicat, în exclusivitate pentru ȘtiriDiaspora, interdicția de a conduce în Italia cu numere de înmatriculare străine, precum și decizia Curții de Justiție a Uniunii Europene.
"Conform legii italiene, persoanele care au reședința în Italia de mai mult de 60 de zile nu sunt autorizate să circule în Italia cu un autovehicul înmatriculat în străinătate, ci sunt obligate să înmatriculeze acest vehicul în Italia, conformându-se unor formalități administrative complexe si costisitoare.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene a statuat că Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene se opune unei astfel de reglementări, în care nu sunt luate în considerare toate aspectele situației în cauză.
Astfel, statul Italian ar avea dreptul să reglementeze o asemenea interdicție pentru persoanele care au reședința de mai mult de 60 de zile și să oblige respectivele persoane să înmatriculeze respectivul autovehicul și în Italia, deși autovehiculul a fost deja înmatriculat alt stat membru. Dar, Curtea de Justiție a Uniunii Europene, vine cu un o condiție suplimentară, și arată că statul, precum și instanțele judecătorești ce judecă contestațiile la procesele-verbale de contravenție, trebuie să ia în considerare și să țină cont și de durata de utilizare a vehiculului respectiv în statul membru respectiv, precum și, posibilitatea persoanei vizate de a-și invoca exonerarea atunci când vehiculul nu este destinat și nici nu este utilizat cu titlu permanent în statul respectiv.
Astfel, o persoană care are reședința în Italia de mai mult de 60 de zile și circulă pe teritoriul Italiei cu un autovehicul înmatriculat în alt stat membru, fiind sancționat în baza legii Italiene, poate contesta procesul-verbal, în cazul în care respectivul consideră că a fost sancționat pe nedrept, și consideră că nu utilizează și nici nu are intenția de a utiliza cu titlu permanent autovehiculul în statul respectiv, aceste aspect urmând a fi stabilite de la caz la caz", spune avocatul Aidân Osman.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News