Poți descărca aplicația:
Get it on App Store Get it on Google Play
Industria textilă din România, în faliment. Se cere TVA de 9% pentru produsele românești
WhatsApp
Industria textilă a fost şi ea grav afectată de pandemie, înregistrând diminuări de 40-80% din cifra de afaceri, stocuri mari de marfă, magazine închise, cerere scăzută, iar băncile au plasat această ramură industrială în zona business-urilor greu de finanţat, a reieşit în urma unei dezbateri de profil organizată joi la iniţiativa CONAF.

Potrivit unui comunicat al CONAF, problema revenirii acestui sector grav afectat în ultimul an a fost principalul subiect al dezbaterii pe tema "Industria textilă în pandemie".

"Industria textilă secundară reprezintă peste 200.000 de angajaţi, respectiv circa 4% din salariaţii din România. Marea majoritate a companiilor care activează în acest domeniu se confruntă cu mari dificultăţi financiare din cauza volumului mic al comenzilor ca urmare a scăderii consumului intern şi internaţional. Sorina Tulan (Satu Mare), antreprenor cu peste 20 de ani vechime în acest domeniu, a reclamat faptul că o lipsă a predictibilităţii în ceea ce priveşte reluarea comenzilor poate conduce către imposibilitatea de a mai asigura salariile pentru următoarele luni. Alături de alte industrii grav lovite în pandemie, industria textilă a fost grav afectată, înregistrând diminuări de 40-80% din cifra de afaceri, stocuri mari de marfă, magazine închise, cerere scăzută, iar băncile au plasat această ramură a industriei în zona business-urilor greu de finanţat", se arată în comunicatul CONAF.

Industria textilă din România solicită facilități fiscale 



În acest context, antreprenorii prezenţi au solicitat de urgenţă identificarea unor soluţii care să ofere posibilitatea menţinerii angajaţilor, precum şi eşalonarea obligaţiilor financiare adunate pe perioada pandemiei (atât la bugetul de stat, cât şi la administraţia locală) pentru o perioadă de 5 ani, declararea industriei textile secundare ca prioritate, TVA 9% pentru produsul textil românesc, coroborat cu funcţionarea Legii şomajului tehnic pe toată perioadă pandemică pentru industria textilă şi organizarea a două târguri într-un an pentru promovarea şi încurajarea consumului produselor româneşti, pentru a nu colapsa în perioada imediat următoare.

"Această dezbatere este începutul unui lung şir de discuţii pe care intenţionez să-l am cu reprezentanţii mediului de afaceri pentru a găsi, acolo unde este posibil, soluţii legislative. Spre exemplu, voi lua ca temă legiferarea antreprenoriatului creativ care este o problemă ridicată în cadrul discuţiilor de astăzi. Punct cu punct, vom analiza problemele şi le vom transmite către Executiv, ministerelor de resort, şi vom căuta activ, cu implicare asiduă, soluţii", a declarat deputatul Oana Ozmen, prezentă la eveniment.

La rândul ei, preşedintele CONAF, Cristina Chiriac, a susţinut că trebuie luate rapid măsuri pentru a revigora acest domeniu.

"Am iniţiat această dezbatere privind problemele din industria textilă şi a confecţiilor pentru ca trebuie luate rapid măsuri pentru a revigora acest domeniu. Problemele cu care mediul de afaceri se confruntă s-au acutizat pe fondul pandemiei, iar acest domeniu caută cu disperare soluţii pentru a supravieţui. TVA de 9% pentru produsele textile reprezintă o gură de oxigen şi un prim pas pentru a stimula fabricarea de produse 'made in Romania'", a spus ea.

Preşedintele Comisiei industriei uşoare din CONAF, Mirela Bucovicean, a precizat că mediul de afaceri din domeniu cere aplicarea TVA la marja de profit pentru vânzarea (de către companiile revânzătoare/de distribuţie) a bunurilor produse/fabricate de micii producători, ca măsură fiscală esenţială pentru aceştia.

"În acest moment, TVA se aplică la preţul total de la raft, acesta fiind format majoritar din preţul de achiziţie care nu este purtător de TVA şi doar într-un procent minoritar din adaosul comercial al comerciantului care este purtător de TVA. În fapt, această aplicare deficitară a TVA-ului conduce la îngreunarea buzunarului consumatorului şi obţinerea unui preţ necompetitiv", a precizat Mirela Bucovicean.

Preşedintele Comisiei pentru industrii şi servicii din Camera Deputaţilor, Sandor Bende, a dat asigurări Confederaţiei Naţionale pentru Antreprenoriat Feminin în privinţa sprijinului total din partea comisiei,în limitele competenţelor, pentru depăşirea acestei situaţii şi relansarea industriei textile din România.

"Problemele cu care mediul de afaceri se confruntă s-au acutizat pe fondul pandemiei care, din păcate, nu dă semne încă să se oprească. Industria textilă, practic, a avut stocurile blocate în momentul declanşării stării de urgenţă şi de atunci 'gâfâie' în căutarea unor soluţii care să le permită supravieţuirea în aceste condiţii extrem de dificile. Reprofilarea pe alte sortimente de produs, schimbarea de produs sau de ofertă nu se află la îndemâna oricărui întreprinzător pentru că depinde de o schimbare a tehnologiei folosite. Este important să avem aceste discuţii pentru că sunt aspecte pe care nu le putem afla decât direct de la reprezentanţii mediului de afaceri. Trebuie să găsim nişte soluţii care să fie de ajutor pe termen scurt şi sustenabile pe termen mediu şi lung", a afirmat, la rândul său, preşedintele Comisiei economice din Senat, Silvia Dinică.

"Este important să venim cu soluţii la problemele reale din economie. Ajutorul pe care industria textilă şi a confecţiilor trebuie să-l primească poate stimula revenirea la normalitate şi crearea de valoare adăugată reală în economie. Sunt convinsă că autorităţile nu vor sta deoparte şi se vor implica activ pentru ca acest sector să renască după pandemie, păstrând astfel în ţară specialiştii din domeniu şi susţinând produsul românesc cu origine de fabricaţie 100% în ţară", a concluzionat Cristina Chiriac.

La dezbatere au participat Oana Marciana Ozmen, secretar în Comisia pentru industrii şi servicii din Camera Deputaţilor, preşedintele comisiei, Sandor Bende, preşedintele Comisiei economice din Senatul României, Silvia Dinică, precum şi peste 35 de antreprenori din Satu-Mare, Timişoara, Slatina, Bucureşti, Bacău, Braşov, Bârlad, Cluj, Baia-Mare etc. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News

WhatsApp
DC Media Group Audience
Top cele mai citite știri
Crossuri parteneri
Economie Vezi toate articolele
Iti place noua modalitate de votare pe stiridiaspora.ro?
pixel