Facebook a luat decizia controversată ca răspuns la o lege propusă care i-ar face pe giganţii Tech să plătească pentru conţinutul de ştiri prezent pe platformele lor.
Legea australiană impune Facebook şi Google să încheie acorduri comerciale cu agenţiile de ştiri ale căror link-uri aduc trafic pe platformele lor. Altfel, vor fi supuse unui arbitraj forţat pentru a stabili un preţ.
Facebook a declarat că legea „înţelege în mod fundamental greşit” relaţia dintre compania tech şi publisheri şi îi pune în faţa unei alegeri stricte de a aproba sau interzice conţinutul de ştiri.
Autorităţile australiene au elaborat legea pentru a „echilibra condiţiile de joc” între giganţii tehnologici şi companiile de mass-media. Din fiecare 100 de dolari australieni cheltuiţi în publicitate digitală în mass-media australiană în zilele noastre, 81 ajung la Google şi Facebook, au precizat iniţiatorii proiectului.
Acţiunea Facebook a avut loc la câteva ore după ce Google a fost de acord istoric să plătească News Corp pentru conţinut.
Consumul de ştiri digitale prin intermediul reţelelor sociale şi al motoarelor de căutare este în creştere în Australia, conform Reuters Digital News Report pentru 2020.
Aproximativ 37% dintre consumatorii care au luat parte au declarat că au obţinut acces la ştiri prin intermediul reţelelor sociale în decursul unei săptămâni, comparativ cu 31% care au accesat direct site-uri web sau aplicaţii, se arată în raport.
Măsura Facebook a fost criticată imediat de producătorii de ştiri, politicieni şi susţinători ai drepturilor omului pe plan internaţional.
„Întreruperea accesului la informaţii vitale către o ţară întreagă în toiul nopţii este o măsură inconştientă”, a declarat directorul australian al Human Rights Watch.
Guvernul conservator australian va respecta legea - care a fost adoptată de camera inferioară a parlamentului miercuri. Are un sprijin larg între partide, iar Senatul este probabil să-l treacă săptămâna viitoare.
Acţiunile Facebook au deschis în scădere în mai multe pieţe. Acţiunile Facebook Inc au scăzut cu aproximativ 1,1% înainte de deshidere burselor din SUA.
Acţiuni similare cu privire la conţinutul mass-media au fost luate şi în alte state. Google şi Facebook au încheiat deja acorduri cu anumite compania media. Autorităţi de reglementare din Europa, Marea Britanie şi Canada iau în considerare introducerea de legi similare care să oblige giganţii Tech să plătescă conţiunutul jurnalistic de pe platformele lor, informează Mediafax.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News