Curtea Constituţională a României (CCR) a respins miercuri, în unanimitate, o sesizare formulată de deputaţi USR şi neafiliaţi, stabilind că proiectul de lege care permite devansarea datei alegerilor preşedintelui României este constituţional.
Este vorba de Legea pentru modificare a art. 5 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea preşedintelui României.
CCR arată că modificarea criticată de USR realizează o redimensionare a intervalului de timp în care urmează a se fixa data alegerilor, "ceea ce nu pune în discuţie un element fundamental al dreptului electoral".
Conform CCR, Comisia de la Veneţia a observat că există trei categorii de sisteme de determinare a stabilirii datei alegerilor, România făcând parte din cel de-al doilea sistem, respectiv data alegerilor este stabilită de o autoritate, într-un cadru temporal destul de strict determinat de Constituţie sau de legea electorală.
"Legea criticată nu schimbă sistemul existent de stabilire a datei alegerilor, ci realizează o modificare de natură temporală în cadrul sistemului pentru care a optat legiuitorul român încă din anul 2004. Plasarea acestei date în ultima parte a mandatului în curs se înscrie în coordonatele democraţiei constituţionale pentru a se asigura succesiunea firească a mandatelor, fără a se afecta caracterul plenar al mandatelor în curs. Între data anunţării alegerilor şi data alegerilor există o distanţă temporală rezonabilă pentru a permite tuturor factorilor politici interesaţi să se pregătească pentru competiţia electorală", a explicat Curtea Constituţională.
De asemenea, Comisia de la Veneţia a stabilit că sistemul electoral propriu-zis, componenţa comisiilor electorale şi constituirea circumscripţiilor electorale sunt elemente fundamentale ale dreptului electoral şi nu pot fi modificate cu mai puţin de un an anterior datei alegerilor.
"Modificarea operată, extinzând intervalul temporal în care pot avea loc alegerile, nu reprezintă o reformă a legislaţiei electorale şi nu vizează un element de fond sau de substanţă a sistemului electoral. În consecinţă, Curtea a constatat că legea criticată respectă exigenţele constituţionale invocate", a transmis CCR.
"Ziua alegerilor este duminica. Alegerile au loc cu cel mult trei luni anterioare lunii în care ajunge la termen mandatul de preşedinte. Cu cel puţin 75 de zile înaintea zilei votării, Guvernul stabileşte data alegerilor prin hotărâre", prevede actul normativ adoptat de Parlament.
"La doar o zi după ce au decis că este în regulă să furi în România atâta timp cât nu depăşeşti pragul de 1 milion de euro şi returnezi prejudiciul, în caz că eşti prins, politrucii de la Curtea Constituţională mai dau o lovitură statului de drept spunând că este în regulă ca partidele la putere să modifice, cu doar câteva luni înainte şi în beneficiu propriu regulile după care se desfăşoară alegerile prezidenţiale", arată USR într-un comunicat de presă.
Deputatul USR Stelian Ion susţine că CCR "dovedeşte tot mai des că pune în aplicare comenzile primite de la PSD şi PNL".
"Nici măcar nu se mai ascund. Deciziile se iau acum în biroul PSD de la Parlament, unde roiesc judecători ai CCR, după cum am văzut cu toţii. Este o decizie politică, împotriva democraţiei şi a regulilor democratice. Orice modificare a legislaţiei electorale în anul cu alegeri înseamnă, în fapt, deturnarea unui proces democratic şi folosirea lui în interesul PSD şi PNL. Ciucă, Ciolacu şi Iohannis sunt orbiţi de putere şi fac orice pentru a-şi păstra privilegiile. Folosesc CCR, pe care au populat-o cu foşti membri de partid sau cu personaje slugarnice, pentru a le valida ilegalităţile", a afirmat Stelian Ion, citat în comunicat.
Potrivit USR, "decizia CCR vine după ce deputatului Cristian Seidler, unul dintre semnatarii sesizării CCR, i-a fost retras accesul la dosar fără explicaţii".
USR şi Forţa Dreptei au sesizat, pe 5 martie, Curtea Constituţională pe legea pentru devansarea cu până la 3 luni a alegerilor prezidenţiale, iniţiată de UDMR şi votată în Parlament.
"Legea este nejustificată şi nefundamentată şi aduce atingere unor drepturi constituţionale fundamentale, precum dreptul de vot şi dreptul de a fi ales, precum şi principiului egalităţii în drepturi. De asemenea, legea nu respectă recomandările Comisiei de la Veneţia şi afectează egalitatea de şanse, favorizând partidele la putere sau candidaţii cu resurse mai mari, în detrimentul candidaţilor sau al partidelor neaflate la putere, care şi-au făcut strategiile electorale bazându-se pe legislaţia în vigoare", se mai arată în comunicatul USR.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News