"Angajarea răspunderii guvernului pe legea bugetului este neconstitutională, nelegală si neregulamentară.
Este neconstitutională deoarece proiectul de lege, conform Constitutiei, trebuie dezbătut in parlament. Acceptarea discretionară a unor amendamente de către guvern nu poate fi echivalată cu o dezbatere in parlament.
Este nelegală deoarece incalcă legea 500 din 2002 privind finantele publice si modificările ulterioare care stabilesc rolul parlamentului in ceea ce priveste adoptarea bugetului.
Este neregulamentară deoarece incalcă Regulamentul activitătilor comune ale Camerei si Senatului, din 2013, care instituie o procedură specială pentru adoptarea bugetului (depunere, comisii de fond, avize, dezbateri generale, adoptare amendamente, adoptare articole, etc).
Această procedură, dacă va fi acceptată de CCR, va reprezenta un precedent si fiecare guvern ce va urma va evita, in acest mod, rolul esential al parlamentului. Acesta va deveni un fel de Mare Adunare natională.
Nu ar fi vorba doar de o incălcare a statului de drept din România ci ar fi si o incălcare a „valorilor europene" care inseamnă transparentă si dezbatere democratică. Bugetul UE este propus de Comisia europeană, este dezbătut si aprobat de Consiliu si de parlamentul european. Bugetele statelor membre UE sunt dezbătute in parlamentele nationale.
Cred, de altfel, că această procedură poate duce si la un conflict juridic de natură constitutională intre Parlament si Guvern in chestiunea adoptării bugetului", este mesajul postat pe blogul său de Adrian Năstase, în urmă cu puțin timp.
[citeste si]
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News